"Po­wie­działbym, że piękna, wie­czna i ro­man­tyczna jest tyl­ko miłość... niespełniona. "
Woody Allen

  • S.W.A.T. - jednostka specjalna - sezon 1

    swat s 1

    S.W.A.T. - jednostka specjalna,
    (S.W.A.T.),
    - CBS, sezon 1, 2017-2018;
    - twórcy: Aaron Rahsaan Thomas, Shawn Ryan;
    - wybrana obsada: Shemar Moore, Jay Harrington, Alex Russell, Lina Esco, Kenny Johnson, Stephanie Sigman, David Lim, Patrick St. Esprit;
    - gatunek: dramat, kryminał, akcja.

    Oczekiwania związane z tym serialem miałem całkiem spore oczekiwania. Zwłaszcza, że jego twórcą jest Shawn Ryan - człowiek, który stworzył świetny The Shield, pełen akcji The Unit oraz dobry policyjny dramat The Chicago Code. Na swoim koncie ma też wiele tytułów, które dopiero planuję obejrzeć, ale po S.W.A.T. już nie jestem tak optymistycznie nastawiony.
    Serial opowiada o jednostce S.W.A.T., która pod dowództwem nowego szefa stara się zapewnić bezpieczeństwo w mieście. Sprawdzają się jako grupa uderzeniowa, ale co ciekawe, realizują też śledztwa. Takie zbudowanie akcji sprawiło, że mamy typowy serial proceduralny. To mały zawód, ale liczyłem jeszcze na to, że będzie jakiś wyróżniający się wątek główny. Nie doczekałem się. Niby są wydarzenia, które ciągną się przez cały sezon, ale są nudne i kompletnie bez wyrazu. Nawet konflikt pomiędzy gliniarzami i czarnoskórymi nie ma w tym tytule charakteru. Fabularnie serial nie zaskakuje na żadnym poziomie.

     

  • Rodzina Soprano - sezon 5

    rodzina soprano s 5

    Rodzina Soprano, 
    (The Sopranos);

    - twórcy: David Chase;
    - HBO, sezon 5, 2004;
    - wybrana obsada: James Gandolfini, Lorraine Bracco, Steven Van Zandt, Edie Falco, Michael Imperioli, Dominic Chianese, Tony Sirico, Aida Turturro, Drea de Matteo, Steve Buscemi;
    - gatunek: dramat, kryminał.

    Przedostatni sezon Soprano za mną.
    Więzienia opuszczają członkowie rodziny, którzy odsiadywali wieloletnie wyroki. Soprano wita ich z otwartymi ramionami, ale przeczuwa, że będą z nimi same problemy. Z jednej strony byli wierni rodzinie i trzeba ich wynagrodzić, ale jest ich powrót może zakłócić równowagę w interesach. Powracający chcą powrócić do aktywnej działalności, ale jednocześnie mają problem z uszanowaniem iż to Tony obecnie rządzi. Tony będzie musiał zmierzyć się z twardą rzeczywistością. Bycie bossem oznacza nie tylko większe zarobki. Myślenie musi być długofalowe i dobro ogółu jest ważniejsze niż uczucia rodzinne. Ta praca często wymaga poświęceń.

     

  • Rodzina Soprano - sezon 4

    rodzina soprano s 4
    Rodzina Soprano,
    (The Sopranos);
    - twórcy: David Chase;
    - HBO, sezon 4, 2002;
    - wybrana obsada: James Gandolfini, Lorraine Bracco, Steven Van Zandt, Edie Falco, Michael Imperioli, Dominic Chianese, Tony Sirico, Aida Turturro, Drea de Matteo, Jason Cerbone, Federico Castelluccio, Joe Pantoliano;
    - gatunek: dramat, kryminał;

    Sezon obejrzałem jakieś dwa miesiące temu, ale notka o tym mi umknęła. Staram się nadrabiać zaległości.
    Źle się dzieje w rodzinie Tony'ego. Junior stoi przed widmem procesu i wieloletniej odsiadki. Staruszek próbuje wszystkiego by uniknąć odpowiedzialności i oddalić zarzuty. Nie lepiej się dzieje u Christophera. Chłopak ma coraz większe problemy z uzależnieniem a jego narzeczona (Adriana) wbrew sobie zostaje informatorką FBI.
    Interesy też idą coraz ciężej i Tony czuje, że jego pozycja jest coraz bardziej zagrożona. Zwłaszcza, że Ralph czuje się coraz pewniejszy. Tony próbuje ucieczki w kolejny romans - wybiera kobietę poznaną u pani doktor - sytuacja kończy się dramatem, który jeszcze bardziej pogrąża Soprano. Jedyną ostoją spokoju i wytchnienia jest posiadany koń wyścigowy.

     

  • Filantrop - sezon 1 (jedyny)

    filantrop s 1

    Filantrop,
    (The Philanthropist) - 2009;
    - sezon 1, NBC;
    - twórcy: Tom Fontana, Charlie Corwin;
    - wybrana obsada: James Purefoy, Neve Campbell, Jesse L. Martin, Michael Kenneth Williams, Lindy Booth;
    - gatunek: akcja.

    Za ten serial zabierałem się od kilku lat, ale zawsze było po drodze coś innego. Osiem epizodów długo nie mogło się dopchać do mojego ekranu. Dziesięć lat po premierze w końcu się udało.
    Miliarder Teddy Rist po śmierci syna szuka sensu w życiu. Mężczyzna lubi się zabawić, ale z czasem odkrywa, że o wiele więcej radości mu daje pomaganie innym. Mógłby zrobić prosty przelew i w ten sposób nieść pomoc, ale Teddy woli angażować się w ratowanie jednostek żyjących w różnych zakątkach świata. To sprawia, że jest to film akcji, a nie dramat z akcentami obyczajowymi. Czy taka pomoc ma sens? Czy nie lepiej wydać tych tysięcy dolarów w bardziej racjonalny i przemyślany sposób? Czy też miliarder ma swoje hobby, które daje mu rozrywkę i nie ma nic wspólnego z pomaganiem?

     

  • Miasteczko Twin Peaks - sezon 1

    miasteczko twin peaks s 1

    Miasteczko Twin Peaks,
    (Twin Peaks);
    - twórcy: David Lynch, Mark Frost;
    - muzyka: Angelo Badalamenti;
    - sezon 1, 1990;
    - wybrana obsada: Kyle MacLachlan, Michael Ontkean, Richard Beymer, Sherilyn Fenn, Mädchen Amick, Dana Ashbrook, Lara Flynn Boyle, Sheryl Lee;
    - gatunek: dramat, thriller.

    Jaki Nowy Rok taki cały rok - ciekawe czy to prawda? Jeśli tak to zapowiada się nadrabianie klasyków. 2019 rozpocząłem od pierwszego sezonu Miasteczka Twin Peaks. Kultowy serial, który był mi znany od zawsze. Znany, ale to nie znaczy, że coś pamiętałem z fabuły. Nawet nie pamiętam czy kiedyś obejrzałem całość. Kojarzyłem, że jest Laura Palmer i że została zabita. Kojarzyłem też fakt, że twórcą serialu jest Lynch oraz genialny soundtrack. Kaseta z Twin Peaks (nie wnikam czy miała hologram czy nie) była przez Szostoków wielokrotnie wałkowana. Pamiętałem też czołówkę. Kompletnie nic z fabuły i z klimatu.
    Małe miasteczko, w którym zostają znalezione zwłoki Laury Palmer. Ciało było okaleczone i porzucone w folii. W tym samym czasie zostaje znaleziona druga dziewczyna, która była brutalnie zgwałcona. Wszystko wskazuje na to, że to sprawka jednej osoby. Sprawę prowadzi miejscowy szeryf oraz agent specjalny Dale Cooper. Pierwszy epizod sugeruje nam, ze mamy do czynienia z serialem kryminalnym, ale szybko orientujemy się, że Lynch i Frost fundują nam całkiem inną rozrywkę. Zbrodnia jest i to nie ulega wątpliwości, ale czy sprawca bądź sprawcy zostaną zatrzymani? Fabuła serialu przybliża nas do prawdy, ale po drodze wiele opowiada nam o lokalnej społeczności. Tutaj każdy ma swoje drugie życie i tajemnice, a związki pomiędzy mieszkańcami są niejednoznaczne i często mocno skomplikowane.

     

  • Obrońcy - sezon 1

    obroncy s 1

    Obrońcy,
    (Defenders) - 2010-2011
    - twórcy: Kevin Kennedy, Niels Mueller;
    - CBS, sezon 1;
    - wybrana obsada: Jerry O'Connell, Tanya Fischer, Jim Belushi, Teddy Sears;
    - gatunek: prawniczy, dramat.

    Ostatnio mam coraz większą potrzebę do sięgania po tytuły nieco starsze. Po tytuły, które powstały przed serialową rewolucją. Było mniej produkcji, ale były bardziej wyraziste. Wertując seriale natrafiłem na Obrońców z 2010 roku. Tytuł został anulowany po pierwszym sezonie, ale i tak dałem mu szansę.
    Dwóch prawników, doświadczony Morelli oraz pewny siebie Kaczmarek walczą o sprawiedliwość w sądowych salach Las Vegas.
    Defenders są typowym serialem prawniczym jakich wiele powstało. Mocną stroną tytułu jest obsadzenie akcji w jaskini hazardu (ma to spore znaczenie dla narracji) oraz rola Jim Belushi, który nadał tytułowi lekko komediowy rys. Można też się zastanawiać czy twórcy W Garniturach nie inspirowali się tym serialem podczas kreowania postaci Dony.

     

  • Fear the Walking Dead - Sezon 4

    fear the walking dead s 4


    Fear the Walking Dead;

    - Sezon 4, 2018, AMC;
    - twórcy: Dave Erickson, Robert Kirkman;
    - wybrana obsada: Kim Dickens, Frank Dillane, Alycia Debnam-Carey, Mercedes Mason, Colman Domingo, Lennie James, Garrett Dillahunt, Maggie Grace, Jenna Elfman;
    - gatunek: dramat, horror.

    Trzeci sezon zaliczył poważny spadek jakości, ale chciałem wierzyć, że ten serial ma w sobie jeszcze potencjał by stać się naprawdę dobrą produkcją. Pojawienie się Lennnie'go James'a było dobrym zwiastunem... i na tym się skończyło. Trudno w to uwierzyć, ale sezon czwarty jest gorszy od trzeciego. Dwójka głównych bohaterów została uśmiercona, a cały (szesnaście epizodów) sezon jest przegadaną nudą. W sezonie mamy niesamowitą ilość retrospekcji, nowych bohaterów, którzy nie wnoszą nowej jakości i kompletny brak pomysłu na serial. Nawet nieliczne sceny akcji są niemrawe.

     

  • Rojst - mini serial - 2018

    rojst

    Rojst - 2018
    - twórcy: Jan Holoubek, Kasper Bajon;
    - Showmax, mini serial
    - wybrana obsada: Andrzej Seweryn, Dawid Ogrodnik, Magdalena Walach, Zofia Wichłacz, Ireneusz Czop, Piotr Fronczewski, Agnieszka Żulewska, Wojciech Machnicki, Jacek Beler, Zbigniew Waleryś;
    - gatunek: dramat, kryminał.

    Lata osiemdziesiąte dwudziestego wieku, małe miasto gdzieś w zachodniej Polsce (fikcyjne). W pobliskim lesie dochodzi do brutalnego mordu, w którym ginie działacz sportowy oraz prostytutka. Milicja po krótkim śledztwie znajduje winnego. Sprawa zakończona. Wszystkie elementy układanki pasują, a te które nie pasują można wyrzucić. I właśnie tymi elementami niepasującymi interesują się dwaj dziennikarze. Miejscowy, doświadczony wyga oraz młody przyjezdny chłopak, który właśnie rozpoczyna karierę. Panowie dosyć szybko dostają sugestię, że warto o tej sprawie zapomnieć i lepiej nie pytać dlaczego. Ludzie znikają, umierają - po co drążyć temat?

     

  • Ostre przedmioty - sezon 1

    ostre przedmioty

    Ostre przedmioty
    (Sharp Objects)
    - HBO, mini serial, może będą kolejne sezony, 2018;
    - twórca: Marti Noxon
    - wybrana obsada: Amy Adams, Elizabeth Perkins, Madison Davenport, Patricia Clarkson, Chris Messina, Matt Craven, Sophia Lillis;
    - gatunek: thriller

    Camille jest reporterką, która nie radzi sobie sama z sobą. Kobieta często się okalecza i ma skłonności do alkoholu. Jej przełożony próbuje pomóc wysyłając Camille w rodzinne strony. Doszło tam do zaginięcia/zamordowania dwóch dziewczynek - jest to znakomity materiał na artykuł, a najlepiej jak go napisze reporterka, która będzie rozumiała lokalne problemy. Szef Camille nie ma pojęcia, że wysyła pracownicę w samo środek piekła od którego Camille próbowała uciec.
    Camille przyjeżdża to rodzinnego miasteczka i szybko okazuje się, że to miejsce ma pod płaszczykiem niewinnej codzienności schowane swoje tajemnice. Obcy nie muszą o wszystkim wiedzieć. Klimat miasteczka trochę przypominał mi ten znany z serialu Banshee. Lokalne biznesy, powiązania i beznadzieja dotykające młode pokolenie. Nastolatki zaczynają dostrzegać, że w tym mieście nic się nie dzieje, a większość z nich spędzi w nim całe swoje życie. Camille wraca do swojego rodzinnego (zamóżnego) domu i szybko sobie przypomina dlaczego tak bardzo chciała wyjechać.

     

  • Pakt - sezon 1

    pakt s 1

    Pakt,
    - HBO, sezon 1, 2015;
    - twórcy: Marek Lechki, Leszek Dawid;
    - wybrana obsada: Marcin Dorociński, Magdalena Popławska, Adam Woronowicz, Filip Pławiak, Borys Szyc, Zbigniew Zamachowski, Kinga Preis, Magdalena Cielecka, Łukasz Simlat, Witold Dębicki;
    - gatunek: thriller, sensacyjny

    Ostatnio sporo się mówi o tym, że wielkie stacje zaczynają kręcić w Polsce porządne seriale, których poziom realizacji (głównie scenariusz) nie będzie odstawał od światowych pozycji. Jest to pozytywny trend, ale nie dajmy się przekonać, że przed 2018 rokiem w Polsce istnieje serialowa czarna dziura. Mamy ciekawe produkcje i nie mam tu na myśli telewizyjnych tasiemców.
    Do pozycji, które warto znać, trzeba zaliczyć Pakt. I tu przyznaję bez bicia, że dopiero teraz obejrzałem pierwszy sezon.
    Fabuła.
    Dziennikarz śledczy trafia na ślad oszustwa w wielkiej korporacji. Szybko okazuje się, że sprawa jest dużo szersza niż się początkowo wydawało. Jej źródła znajdują się daleko poza firmą i sięgają politycznych elit. Czy to tylko skorumpowani politycy i przedsiębiorcy czy za zmową milczenia kryje się coś więcej? Co łączy milionerów i polityków. I dlaczego presja na zakończenie śledztwa jest tak silna?
    Pakt, to serial, który w pewien sposób powiela pewien schemat, w którym przedstawiciele czwartej władzy odkrywają nieuczciwość politycznych elit. Tu polityka nie jest na pierwszym planie, ale jest wyczuwalna. Główny motyw fabularny przypomina trochę Układ zamknięty z 2013 roku.

     

  • Rodzina Soprano - sezon 3

    rodzina soprano s 3

    Rodzina Soprano,
    (The Sopranos);

    - twórcy: David Chase;
    - HBO, sezon 3, 2001;
    - wybrana obsada: James Gandolfini, Lorraine Bracco, Steven Van Zandt, Edie Falco, Michael Imperioli, Dominic Chianese, Tony Sirico, Aida Turturro, Drea de Matteo, Jason Cerbone, Federico Castelluccio, Joe Pantoliano;
    - gatunek: dramat, kryminał;

    Trzeci sezon Rodziny Soprano delikatnie rozczarowuje. Sezon jest o wiele spokojniejszy od drugiej odsłony. Mafijne porachunki ustępują pola problemom rodzinnym Tony'ego. Początkowo wydaje się, że będzie bardziej kryminalnie (podsłuch w domu Soprano, postać Ralpha Cifaretto), ale już po 2-3 epizodach akcja zaczyna zbyt mocno skupiać się na dzieciach Tony'ego. Córka wyjeżdża na studia, a syn jest coraz bardziej problematyczny. Rozumiem, że to ma budować otoczenie społeczne Tony'ego, ale brakło w tych wydarzeniach ikry.

     

  • Line of Duty - sezon 4

    line of duty

    Line of Duty,
    - BBC, sezon 4, 2017;
    - twórca: Jed Mercurio;
    - wybrana obsada: Martin Compston, Vicky McClure, Adrian Dunbar, Paul Higgins, Thandie Newton, Jason Watkins, Lee Ingleby, Royce Pierreson;
    - gatunek: thriller, dramat.

    Po obejrzeniu trzeciego sezonu stosunkowo szybko sięgnąłem po czwarty, póki co ostatni sezon.
    Policjanci z AC-12 (wydział antykorupcyjny) dostają informację od kryminalistyka, że jedno z kluczowych śledztw jest prowadzone pod wielką presją i są pomijane kluczowe dowody mogące świadczyć o niewinności głównego oskarżonego. Po otrzymaniu tej informacji (podpartej mocnymi dowodami) zapada decyzja by przyjrzeć się pracy zespołu Roz Huntley. Początkowo śledztwo nie wskazuje na nic wielkiego, zwyczajne niedopatrzenia, tudzież niedokładność policji, ale wszystko ulega zmianie gdy informator przestaje pojawiać się w pracy.

     

  • Rodzina Soprano - sezon 2

    rodzina soprano s 2
    Rodzina Soprano, 
    (The Sopranos);

    - twórcy: David Chase;
    - HBO, sezon 2, 2000
    - wybrana obsada: James Gandolfini, Lorraine Bracco, Steven Van Zandt, Edie Falco, Michael Imperioli, Dominic Chianese, Tony Sirico, Aida Turturro, Drea de Matteo, David Proval, Vincent Pastore, Federico Castelluccio;
    - gatunek: dramat, kryminał.

    Drugi sezon Soprano zaliczony. Tony coraz bardziej odczuwa presję służb i potrzebę zmiany. Z jednej strony nie chce trafić do więzienia, ale też nie zamierza rezygnować z obecnego sposobu życia. W drugim sezonie sporo się dzieje. Mamy niemal romantyczną wycieczkę Tony'ego do Włoch. W rodzinnych stronach załatwia interesy oraz zatrudnia nowego 'pomocnika'. Furio (Castelluccio) pozwoli uporządkować sprawy w Ameryce. Wuj Junior schodzi na dalszy plan, ale wielu sądzi, że nadal powinien rządzić rodziną. Do tych osób zalicza się Richie Aprile, który właśnie opuścił więzienie. Richie ma problem z dyscypliną, a sprawę komplikuje fakt, że się związał z siostrą Tony'ego. Kolejny raz 'praca' miesza się z rodziną.

     

  • Seven seconds - sezon 1

    seven seconds s 1
    Seven seconds, 
    - sezon 1, 2018;
    - Netflix;
    - twórca: Veena Sud;
    - wybrana obsada: Clare-Hope Ashitey, Regina King, Beau Knapp, Michael Mosley, David Lyons, Nadia Alexander, Russell Hornsby;
    - gatunek: dramat, kryminał.

    Jersey City, zima. Mężczyzna jedzie do szpitala do żony. Pośpiech, nieuwaga i nagle coś znajduje się pod kołami. Mężczyzna dzwoni po przyjaciół. Ci zalecają by spokojnie odjechał. Potrąconemu życia nie wróci, a sam sobie może narobić kłopotów. Później dowiadujemy się więcej. Mężczyźni są policjantami, a potrąconym jest piętnastoletni, czarnoskóry chłopak. Sprawa robi się skomplikowana i ma wyraźne odwołania do prawdziwych konfliktów w Stanach Zjednoczonych. Chłopak zostaje po kilkunastu godzinach znaleziony przez przypadkową osobę - jeszcze żyje. Kolejna szpila od scenarzystów. Szpil jest więcej - zamieszani w sprawę policjanci są chlubą komisariatu, a prowadząca śledztwo prokurator ma problemy z alkoholem. Jeszcze mało? Policja utrudnia śledztwo, politycy chcą wyciszyć sprawę. Czy kogoś ruszy sumienie? A może lepiej, dla dobra ogółu, zapomnieć o tym "incydencie"?

     

  • Kruk. Szepty słychać po zmroku - sezon 1

    kruk szepty

     

    Kruk. Szepty słychać po zmroku,
    - sezon 1 (jedyny?) - 2018;
    - Canal +;
    - twórca: Maciej Pieprzyca;
    - wybrana obsada: Michał Żurawski, Cezary Łukaszewicz, Katarzyna Wajda, Andrzej Zaborski, Anna Nehrebecka, Jerzy Schejbal, Marcin Bosak, Mariusz Jakus;
    - gatunek: thriller.

     

    Polska coraz bardziej wpisuje się międzynarodowy trend kręcenia seriali na wysokim poziomie. Oczywiście nie mam tu na myśli badziewia od Vegi - żeby nie było wątpliwości. O Kruku dowiedziałem się z ulicy - dobrze nakreślona kampania reklamowa sprawiła, że chciałem poznać ten tytuł. Pierwsze minuty mocno mnie zaintrygowały. Recytowany wiersz "Jak tu ciemno" przez dziecko i zbrodnia na ekranie.
    Genialne wejście w fabułę szybko popsuła bolączka większości polskich produkcji. Dialogi znów były ledwo słyszalne.
    Wypadałoby oglądać z polskimi napisami.

     

  • Line of Duty - sezon 3

    line of duty s 3

    Line of Duty,
    - BBC, sezon 3, 2016;
    - twórca: Jed Mercurio;
    - wybrana obsada: Martin Compston, Vicky McClure, Adrian Dunbar, Keeley Hawes, Mark Bonnar, Craig Parkinson;
    - gatunek: thriller, dramat.

    Szybko sięgnąłem po trzeci sezon. Akcja trzeciego sezonu rozpoczyna się bardzo dynamicznie. Jest pościg za niebezpiecznym przestępcą. Widzimy jak funkcjonariusz policji zabija bezbronnego zbiega i zmusza kolegów z jednostki do tuszowania zbrodni. Wydaje się, że wiemy o czym będzie opowiadać cały sezon, ale scenarzyści dość szybko nas wyprowadzają z błędu. Sprawa nie dotyczy banalnego przekroczenia uprawnień. To tylko wierzchołek góry lodowej sprawa staje się coraz bardziej rozwojowa i coraz częściej detektywi z wydziału wewnętrznego (AC-12) napotykają na ostry opór. Fałszywe dowody, zatajone informacje, komuś bardzo zależy by sprawa nie wyszła na jaw. Nie chcę Wam psuć zabawy z seansu więc więcej o fabule nie będę pisać, zaznaczę tylko, że na nowo pojawia się wątek kreta w policji, a w śledztwo są zamieszani wpływowi obywatele, a sprawa dotyczy między innymi molestowania nieletnich.

     

  • Z archiwum X - sezon 11

    z archiwum x s 11

    Z archiwum X,
    (The X files, sezon 11, 2018);
    - twórca: Chris Carter;
    - Fox; 
    - wybrana obsada: David Duchovny, Gillian Anderson, William B. Davis, Mitch Pileggi; 
    - gatunek: science fiction, thriller

    Z rezerwą podchodziłem do tego sezonu. Już poprzedni (tu o nim piszę) był bardzo słaby i niewiele wskazywało, że coś ma się zmienić. Mimo to dałem szansę -chciałem wierzyć, że będzie dobrze.. no cóż - nie było.
    Sezon rozpoczął bardzo słaby odcinek premierowy. Absurdalna akcja i znów palacz w głównej roli - odgrzewanie trupa pełną gębą. Później już nie było aż tak dramatycznie, ale dobrze też nie. Akcja była bardzo naciągana a główni bohaterowie zachowywali się jak dzieci w piaskownicy. Były delikatne wzloty (trzeci epizod), ale całość psuł nadmiar autoironicznych wątków. W ogóle wkurzał mnie motyw związku pomiędzy agentami. Nie można pewnych rzeczy zostawić niedopowiedzianych? Rozmytych? Niejasnych? Skupić się na nietypowych sprawach, z których słynęło Archiwum X?

     

  • Line of Duty - sezon 2

    line of duty s 2

    Line of Duty,
    - BBC, sezon 2, 2014;
    - twórca: Jed Mercurio;
    - wybrana obsada: Martin Compston, Vicky McClure, Adrian Dunbar, Keeley Hawes;
    - gatunek: thriller, dramat.

    Nie mam pojęcia dlaczego ten tytuł w Polsce nie jest znany. W Anglii bije rekordy popularności, a u nas o nim totalna cisza. Kilka lat temu pisałemo pierwszym sezonie, w którym świetnie zagrał Lennie James, teraz postanowiłem wrócić do tej, zapomnianej trochę serii.
    Przede wszystkim na wstępie warto podkreślić, że fabuła sezonu drugiego praktycznie nie wiąże się z historią z pierwszej serii. Dostajemy całkiem świeżą historię, która trzyma mega wysoki poziom. Oba sezony łączy akcja rozgrywająca się w strukturach policji oraz mocne zaakcentowanie roli wydziału antykorupcyjnego, który dla wielu funkcjonariuszy jest miejscem zesłania nadgorliwych kolegów.
    Należy przy tym pamiętać, że brytyjskie służby charakteryzuje wysoki poziom etyki służbowej. To tak tytułem wstępu.

     

  • Deadwood - sezon 1

    deadwood s 1

    Deadwood,
    - HBO, sezon 1, 2004;
    - twórcy: David Milch;
    - wybrana obsada: Timothy Olyphant, Ian McShane, Molly Parker, Jim Beaver, Brad Dourif, John Hawkes, Paula Malcomson, Leon Rippy, William Sanderson, Robin Weigert, Dayton Callie;
    - gatunek: western, historyczny, kryminał.

    Stany Zjednoczone, chociaż precyzyjniejszym określeniem będzie nazwa geograficzna - Ameryka Północna. Deadwood to niewielka osada leżąca na ziemi jeszcze nie niczyjej. Jeszcze nie Stany Zjednoczone, ale też już nie tereny Indian. To osada, do której przybywają spragnieni bogactwa poszukiwacze złota. Złoto w rejonie jest, ale przyciąga ono nie tylko poszukiwaczy, ale także ciemny element współczesnego świata. Prawo dopiero powstaje, ale już widzimy, że dla korzyści majątkowych często jest omijane, a rywali i niewygodne osoby morduje się w biały dzień. Miejscowością rządzą bezkompromisowi właściciele domów uciechy. Póki co ich interes dobrze prosperuje, ale doskonale wiedzą, że o Deadwood niedługo upomną się Stany Zjednoczone. Gdy przyjdzie wojsko Deadwood musi posiadać już wykształcone struktury prawne - bez nich osada zostanie w pełni zdominowana, a prawa własności do złotonośnych ziem będą nic nie warte.

     

  • Rodzina Soprano - sezon 1

    rodzina soprano s 1

    Rodzina Soprano,
    (The Sopranos);
    - twórcy: David Chase;
    - HBO, sezon 1, 1999,
    - wybrana obsada: James Gandolfini, Lorraine Bracco, Edie Falco, Michael Imperioli, Dominic Chianese, Tony Sirico;
    - gatunek: dramat, kryminał.

    Tak się złożyło, że wszyscy ostatnio piszą o nowych serialach Netflix'a - zachwycając się ich poziomem. Liczą się tylko nowości, a wielu zapomina, że kino ma ponad sto lat, a znakomite seriale telewizyjne możemy oglądać od kilkudziesięciu lat. Nie samymi nowościami człowiek żyje. Swoją drogą to przerażające jak ludzie korzystający z kultury mają krótką pamięć. Liczy się tylko to co tu i teraz. Nie wiem czy wiecie, ale pracuję w bibliotece i ten trend parcia na nowości jest mocno widoczny. Ludzie, zwłaszcza młodzi, zapominają o tym, że przed kilkoma laty również były świetne dzieła kultury. Dlatego też, odcinając się od nowości, będę starał się też tu więcej pisać o tym co jest ciut starsze. Przynajmniej spróbuję.
    Zaczynam od pierwszego sezony jednego z bardziej kultowych seriali przełomu lat dziewięćdziesiątych i dwutysięcznych - mowa oczywiście o Rodzinie Soprano. Kilka lat temu miałem podejście do tego serialu, ale z przyczyn niekoniecznie mi znanych porzuciłem ten tytuł. Przez lata chciałem nadrobić, ale bezustanne parcie za nowościami skutecznie mi w tym przeszkadzało.