Obyczajowy
-
Volver - 2006
Volver - 2006;
- reżyseria: Pedro Almodóvar;
- scenariusz: Pedro Almodóvar;
- wybrana obsada: Penélope Cruz, Carmen Maura, Lola Dueñas, Blanca Portillo, Yohana Cobo;
- kategoria: film, obyczajowy, hiszpańskie, Cannes (2).
Rajmunda z pozoru ma całkie dobre i ułożone życie. Mąż, córka, praca. Kobieta dla każdego znajdzie uśmiech, pod którym skrywa tajemnice. W życiu ich trochę uzbierała, a teraz dochodzą nowe. Jej bezrobotny mąż molestuje nastoletnią córkę - sytuacja kończy się tragicznie. Mąż ginie od ciosu nożem. Rajmunda nie pozwoli skrzywdzić córki więc bierze winę na siebie i próbuje ukryć ciało. Ten opis może sugerować, że mamy do czynienia z kryminałem. Nic bardziej mylnego. Na ten wątek nakładają się jeszcze relacje z siostrą oraz tajemnica dotycząca śmierci rodziców. -
Święto ognia - 2023
Święto ognia - 2023;
- reżyseria: Kinga Dębska;
- scenariusz: Kinga Dębska;
- wybrana obsada: Paulina Pytlak, Tomasz Sapryk, Joanna Drabik, Kinga Preis, Karolina Gruszka, Katarzyna Herman, Mariusz Bonaszewski;
- kategoria: kino polskie, Złote Lwy, film, obyczajowy, ekranizacja.
Poldek ma dwie córki. Łucję, która rozpoczyna solową karierę w Balecie Narodowym oraz Nastkę, dwudziestoletnią optymistkę, która ma porażenie mózgowe. Obie walczą z własnym ciałem. Nastka ma codzienne rehabilitacje by móc komunikować się ze światem, a Łucja chce przekraczać granice własnych możliwości. Marzy o wielkie karierze i ignoruje kontuzję.
Poldek ma też sąsiadkę Józefinę. Samotną pełno wewnętrznej radości kobietę, której szkoda życia na wahania i zamartwianie się. -
Znachor - 2023
Znachor - 2023;
- reżyseria: Michał Gazda;
- scenariusz: Marcin Baczyński, Mariusz Kuczewski;
- wybrana obsada: Leszek Lichota, Maria Kowalska, Ignacy Liss, Anna Szymańczyk, Izabela Kuna, Piotr Rogucki, Mikołaj Grabowski, Mirosław Haniszewski, Artur Barciś;
- kategoria: film, kino polskie, melodramat, obyczajowy, ekranizacja, Netflix.
Polska, początek dwudziestego wieku. Profesor Wilczur, znany chirurg nagle znika. Policja podejrzewa, że został napadnięty, a jego ciało porzucono. Kilka lat później na prowincji pojawia się człowiek bez przeszłości, który potrafi leczyć ludzi. Sam twierdzi, że nie leczy, ale stara się pomagać. Czy jest lekarzem? Nie pamięta. Ten bezdomny Znachor po czasie zyskuje rozgłos oraz szansę na nowe, godne życie.
Wiem, że fabułę Znachora znają wszyscy, ale dla formalności postanowiłem ją przypomnieć. -
Seks, kłamstwa i kasety wideo - 1989
Seks, kłamstwa i kasety wideo,
(Sex, Lies, and Videotape) - 1989
- reżyseria: Steven Soderbergh;
- scenariusz: Steven Soderbergh;
- wybrana obsada: James Spader, Andie MacDowell, Laura San Giacomo, Peter Gallagher, Ron Vawter;
- kategoria: film, dramat, obyczajowy, Złota Palma.
Kolejna z 'klasycznych' pozycji nadrobiona.
Anna nie jest szczęśliwa w małżeństwie. Seks nigdy nie był dla niej ważny, ale w związku czuje się coraz bardziej obco. W życiu kobiety wiele się zmienia gdy poznaje tajemniczego Grahan'a - dawnego przyjaciela jej męża. Szybko zawiązuje się między nimi nić przyjaźni i z czasem mężczyzna odkrywa przed Ann swoje hobby. Prowadzi i nagrywa intymne rozmowy z poznanymi kobietami. Odważne, szczere, bezwstydne. Początkowo Ann jest oburzona, zniesmaczona, ale z czasem pragnie również być nagrana. -
4 miesiące, 3 tygodnie i 2 dni - 2007
4 miesiące, 3 tygodnie i 2 dni,
(4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile) - 2007;
- reżyseria: Cristian Mungiu;
- scenariusz: Cristian Mungiu;
- wybrana obsada: Anamaria Marinca, Vlad Ivanov, Laura Vasiliu;
- kategoria: film, Złota Palma, dramat, obyczajowy, rumuńskie.
Akcja dzieje się w komunistycznej Rumunii. Jedna ze studentek dowiaduje się, że jest w ciąży i postanawia dokonać aborcji. Oczywiście nie jest to możliwe w majestacie prawa więc musi szukać dojścia do nieoficjalnych usług. Rynek oferuje wiele tego typu usług, ale przeważnie potrzeba całkiem pokaźnej kwoty. Studentce udaje się znaleźć tanią usługę, ale czy bezpieczną?
Film nie opowiada tylko o aborcji. To przede wszystkim rzecz o młodym pokoleniu, które musi zmierzyć się z rzeczywistością. Z jednej strony są marzenia o dobrym życiu, a z drugiej jest szara komuna, wieczny brak pieniędzy i niechciane dziecko. Tu nie chodzi o osądzanie czy aborcja jest dobra czy zła. To raczej dyskusja o tym w jakich warunkach powinna być przeprowadzana. Tak to odbieram. -
Ostatni seans filmowy - 1971
Ostatni seans filmowy,
(The Last Picture Show) - 1971;
- reżyseria: Peter Bogdanovich;
- scenariusz: Larry McMurtry, Peter Bogdanovich
- wybrana obsada: Timothy Bottoms, Jeff Bridges, Cybill Shepherd, Ben Johnson, Cloris Leachman, Ellen Burstyn;
- kategoria: film, Oscar (2), Złote Globy (1), dramat, obyczajowy, ekranizacja.
Ekranizacja słynnej powieści McMurthy'ego o tym samym tytule.
Podłe, umierające miasteczko. Młodzi marzą o tym by z niego wyjechać, ale też mają świadomość, że niewielu się to uda. Może jakieś studia, ale prędzej bilet do wojska - bilet w jedną stronę. Głównym celem dzieciaków jest zdobycie najpiękniejszej dziewczyny i przeżycie swojego pierwszego razu. Wokół tego kręcą się wszystkie rozmowy i rozrywki. Ten pierwszy raz może też być przeżyciem, który ukształtuje całe życie. Niektóre dziewczyny to wiedzą i skutecznie zwodzą chłopców. Niektórym uda się romans z kimś starszym, ale takie związki też wychodzą szybko na jaw. W takim miasteczku nie ma żadnych tajemnic.. ale nie ma też zgorszenia. Wszyscy wiedzą jak jest - to miasteczko jest jak więzienie. -
Bohater roku - 1986
Bohater roku - 1986;
- reżyseria: Feliks Falk;
- scenariusz: Feliks Falk;
- wybrana obsada: Mieczysław Franaszek, Bogusław Sobczuk, Jerzy Fedorowicz, Janusz Józefowicz, Jerzy Stuhr, Marian Opania, Piotr Machalica, Ryszard Kotys, Katarzyna Kozak;
- kategoria: dramat, obyczajowy, Kino Moralnego Niepokoju, kino polskie, film, Złote Lwy, Zespol Filmowy Perspektywa;
Całkowicie zapomniałem, że po Lutek, bohater słynnego Wodzireja (notka tutaj) doczekał się kolejnego filmu, w którym jest głównym bohaterem.
Lutek Danielak został zwolniony z telewizji i z branżą rozrywkową musiał się na dobre pożegnać. Nadal ciągnie się za nim zła sława i nikt nie zaryzykuje poważnej współpracy. Aby przeżyć Lutek handluje futrami, ale cały czas kombinuje jak tu wrócić do rozrywki. W końcu wpada na genialny pomysł by zrobić cykl spotkań w terenie z człowiekiem, który uratował sąsiadów przed ryzykiem wybuchu gazu. Program się nazywa Bohater roku, a z każdym spotkaniem nabiera coraz większego rozmachu. Lutek wraca na salony, znów może bawić publiczność. Cena? Bohater roku nie chce być tylko marionetką, chce edukować, a co gorsza chce wskazyać winnych zaniedbań, a na to zgody już być nie może. Ma być bohater, ale prób oskarżania kogokolwiek. Danielak odpowiednio manipuluje swoim bohaterem, ale z czasem łagodna perswazja przestaje wystarczać. Do czego posunie się Danielak? A może się zmienił i odpuści? -
Autoportret z kochanką - 1996
Autoportret z kochanką - 1996;
- reżyseria: Radosław Piwowarski;
- scenariusz: Radosław Piwowarski;
- muzyka: Krzesimir Dębski;
- wybrana obsada: Waldemar Błaszczyk, Katarzyna Figura, Jerzy Trela, Mirosław Baka, Marek Kondrat, Tomasz Bednarek;
- kategoria: film, kino polskie, romans, obyczajowy, Złote Lwy.
Kuba razem z kilkuletnią córką jedzie na Przystanek Woodstock. Mała wierzy, że tam odnajdzie mamę, ale Kuba ma inny cel. Próbuje kolejny raz posmakować młodości, wolności, niezależności. Chce znów poczuć, że świet stoi przed nim otworem. Wspólny czas spędzony z córką jest też okazją do opowieści o swojej miłości do mamy dziewczynki. Miłości to może nie najlepiej dobrane słowo. Może raczej o przygodzie, namiętności i buncie przeciwko otaczającej rzeczywistości. -
Szansa - 1979
Szansa - 1979;
- reżyseria: Feliks Falk;
- scenariusz: Feliks Falk;
- wybrana obsada: Jerzy Stuhr, Krzysztof Zaleski, Sława Kwaśniewska, Bogusław Sobczuk, Andrzej Buszewicz;
- kategoria: Kino Moralnego Niepokoju, kino polskie, film, dramat, obyczajowy.
Do niedużej, prowincjonalnej szkoły trafia nowy nauczyciel wychowania fizycznego. Janota jest niespełnionym sportowcem szukającym okazji ponownego zaistnienia w świecie sportu. W szkole zakłada drużynę szczypiornistów, która z tygodnia na tydzień staje się coraz lepsza. Przychodzą pierwsze sukcesy, a za nimi możliwości dofinansowania szkoły. Janota znacząco rozszerza ilość treningów i z czasem uczniowie zaczynają się spóźniać na pozostałe lekcje. Na tym się jednek problem nie kończy. Są wprowadzone dodatkowe zajęcia po godzinach lekcyjnych, a członkowie drużyny nie mają prawa na posiadanie innych zajęć. Ma się liczyć tylko drużyna i szansa jaką daje. Metody Janoty są ostre i bezwzględne, ale uczniowie nie mają jak się sprzeciwić. Oporu próbuje nauczyciel historii (tu Jerzy Stuhr), ale nawet on niewiele zdziałać. Zostaje oskarżony o to, że nie rozumie jaką szansę daje szkole, uczniom ta drużyna i jest zwyczajnie zazdrosny o sukces Janoty. -
Prosta historia - 1999
Prosta historia,
(The Straight Story) - 1999;
- reżyseria: David Lynch;
- scenariusz: John Roach, Mary Sweeney;
- muzyka: Angelo Badalamenti;
- wybrana obsada: Richard Farnsworth, Sissy Spacek, Harry Dean Stanton;
- kategoria: Disney, dramat, film, obyczajowy, film drogi.
Alvin ma ponad siedemdziesiąt lat i zdrowie coraz bardziej daje mu znać o sobie. Razem ze swoją córką prowadzi skromne, spokojne życie. Gdy dowiaduje się, że jego brat miał wylew to postanawia go odwiedzić. Nie rozmawiali z sobą od dziesięciu lat i warto byłoby pewne sprawy wyjaśnić i zyskać spokój sumienia. Alvin do brata ma około pół tysiąca kilometrów. Niby niedużo, ale z punktu widzenia osoby, która nie może prowadzić samochodu i nie chce jechać jako pasażer to całkiem sporo. Alvin wymyślił sobie, że pojedzie kosiarką z przyczepioną prowizoryczną przyczepką. Pomysł absurdalny, ale Alvin jest upartym człowiekiem i żadne racjonalne argumenty do niego nie trafiają. -
Dziecinne pytania - 1981
Dziecinne pytania - 1981;
- reżyseria: Janusz Zaorski;
- scenariusz: Tomasz Zygadło;
- wybrana obsada: Adam Ferency, Zbigniew Zapasiewicz, Krzysztof Zaleski, Andrzej Seweryn, Gustaw Holoubek, Halina Łabonarska, Gabriela Kownacka;
- kategoria: kino polskie, Kino Moralnego Niepokoju, dramat, obyczajowy.
Kiedyś miałem w planach napisanie pracy magisterskiej o Kinie Moralnego Niepokoju. Z magisterki w tym temacie niewiele wyszło, ale pewien sentyment do tego nurtu w polskiej kinematografii pozostał. Sentyment, który nie ma nic wspólnego z konkretami. Niestety większość tytułów pamiętem jak przez mgłę lub wcale. Cały czas stoję na stanowisku iż pisanie o filmach, książkach pozwala mi lepiej jej utrwalić w pamięci. -
Sprawa się rypła - 1984
Sprawa się rypła - 1984;
- reżyseria: Janusz Kidawa;
- scenariusz: Janusz Kidawa;
- wybrana obsada: Franciszek Pieczka, Roch Sygitowicz, Marian Dziędziel,
- kategoria: komedia, obyczajowy, kino polskie.
Akcja się dzieje gdzieś na Żywiecczyźnie. Placek zostaje poinformowany, że babka Kornelia z racji słusznego wieku (sto lat) dostała 2000 złotych i zegarek. Placek odbiera w imieniu solenizantki prezenty i przypadkiem zapomina powiedzieć, że babka Kornelia już na innym świecie, a z oszczędności nikogo o tym nie powiadomił. Takie małe niedopatrzenie. Placek zdążył już o sprawie zapomnieć, ale syn przynosi "cudowną" nowinę. Sprawa się rypła bo przyjedzie telewizja... i jak tu wybrnąć z tej sytuacji? Placek musi się zdrowo nakombinować by nie było wstydu i żeby sąsiedzi pozazdrościli dostojnych gości. -
Okruchy dnia - 1993
Okruchy dnia,
(The Remains of the Day) - 1993;
- reżyseria: James Ivory;
- scenariusz: Ruth Prawer Jhabvala;
- wybrana obsada: Anthony Hopkins, Emma Thompson, Peter Vaughan, James Fox, Hugh Grant, Christopher Reeve,
- kategoria: obyczajowy, melodramat, ekranizacja, Złoty Glob;
Pan Stevens jest kamerdynerem u szanowanego dżentelmena. Całe swoje życie, podobnie jak ojciec, podporządkowuje swojej pracy. Nigdy nie bierze urlopu, nie myśli o rodzinie... a nawet wyzbywa się swoich poglądów politycznych. Nie są one potrzebne by dobrze pracować. Pan Stevens ma uczucia, ale nie pozwala na to by ktokolwiek się o nich dowiedział. Nawet miłość do ochmistrzyni zatrudnionej w tym samym domu nie jest w stanie sprawić, że Stevens otworzy się na świat. Dziwnie pojęta lojalność jest zawsze na pierwszym miejscu. Stevens ze swoich obowiązków, zasad i rutyny zbudował dla siebie klatkę. Piękną, ale w pełni uzależniającą. Gdyby stracił pracę w Darlington Hall nie miałby się gdzie podziać. Praca na całe życie. -
Sześć stóp pod ziemią - sezon 3
Sześć stóp pod ziemią,
(Six Feet Under);
- twórca: Alan Ball;
- HBO, sezon 3, 2003;
- wybrana obsada: Peter Krause, Michael C. Hall, Frances Conroy, Lauren Ambrose, Freddy Rodríguez, Mathew St. Patrick, Rachel Griffiths, Richard Jenkins, James Cromwell, Lili Taylor, Kathy Bates;
- kategoria: czarna komedia, obyczajowy, dramat.
Po kilkumiesięcznej przerwie Sześć stóp pod ziemią wróciło na mój ekran. Zaczyna się bardzo intensywnie. Nate jest przekonany, że umarł, a to dobra okazja do uporządkowania swojego życia. Kolejne epizody to pewne uspokojenie narracji. W zasadzie wszyscy są szczęśliwi. Udane związki, rozwój, stabilizacja, nawet Ruth zaprzyjaźnia się z sąsiadką siostry. Istna sielanka, która trwa do połowy sezonu. Niby jest spokój, ale epizody nie nudzą, w tle cały czas się sporo dzieje. -
Gdzie jesteś, Bernadette - 2019
Gdzie jesteś, Bernadette,
(Where'd You Go, Bernadette) - 2019;
- reżyseria: Richard Linklater;
- scenariusz: Richard Linklater, Holly Gent Palmo;
- wybrana obsada: Cate Blanchett, Billy Crudup, Emma Nelson, Kristen Wiig;
- kategoria: obyczajowy, dramat, komedia, ekranizacja.
Opis za Filmwebem:
"Bernadette Fox ma kochającego, choć zapracowanego męża oraz wspaniałą córkę. Pewnego deszczowego dnia kobieta znika w dziwnych okolicznościach."
- dawno nie czytałem opisu, który tak byle jak opisuje fabułę. Niby opis jest prawidłowy, ale nie oddaje nijak fabuły filmu.
Bernadette, słynna architekt, żyje wiele lat temu wycofała się życia publicznego. Jej współczesne relacje ograniczają się tylko do męża i córki, a wszelkie próby wyjścia 'do ludzi' nie są przez nią mile widziane. Kobieta coraz bardziej zamyka się w swoim świecie, w którym nie jest poddawana ocenie. -
Sześć stóp pod ziemią - sezon 2
Sześć stóp pod ziemią,
(Six Feet Under);
- twórca: Alan Ball;
- HBO, sezon 2, 2002;
- wybrana obsada: Peter Krause, Michael C. Hall, Frances Conroy, Lauren Ambrose, Freddy Rodríguez, Mathew St. Patrick, Rachel Griffiths, Richard Jenkins;
- kategoria: czarna komedia, obyczajowy, dramat.
Jak zabierałem się za ten serial byłem przekonany, że to bardzo rozrywkowa pozycja. O ile jeszcze w pierwszym sezonie czarny humor był mocno wyczuwalny to w drugim na pierwszy plan wysuwają się relacje pomiędzy bohaterami. Dużo bliżej tu do dramatu niż do komedii.
David, w końcu zaakceptował swoją orientację seksualną, ale wcale to nie ułatwia budowania trwałych relacji. Przed nic jeszcze dużo pracy. Nate, szalony chłopak, próbuje znaleźć szczęście u boku Brendy, ale jest to bardzo trudny związek. Poważne rozmowy zamieniają się w kłótnie, a Nate początkowo ukrywa swoją poważną chorobę.. zresztą nie tylko to.. na jego horyzoncie pojawia się atrakcyjna pani pastor oraz była współlokatorka. Życie Nate'a mocno się komplikuje. -
Sześć stóp pod ziemią - sezon 1
Sześć stóp pod ziemią,
(Six Feet Under);
- twórca: Alan Ball
- HBO, sezon 1, 2001;
- wybrana obsada: Peter Krause, Michael C. Hall, Frances Conroy, Lauren Ambrose, Freddy Rodríguez, Mathew St. Patrick, Rachel Griffiths, Richard Jenkins;
- kategoria: czarna komedia, obyczajowy, dramat.
Zwyczajna rodzina. Ojciec, matka dwóch synów i córka.. od otoczenia wyróżnia ich tylko to, że prowadzą dom pogrzebowy... no i taki drobiazg, że ojciec umiera w pierwszym odcinku, ale to nie przeszkadza w komentowaniu późniejszych działań członków rodziny. Zresztą nie jest jedynym nieboszczykiem, który przemawia. Każdy odcinek to jedna sprawa, jeden trup zasługujący na godne pożegnanie. Przygotowania do pożegnań są tłem dla rodzinnych i zawodowych perypetii żyjących członków rodziny. Nie są to problemy kryminalne, raczej proste sprawy, które każda rodzina ma. Problemy z partnerami, z oczekiwaniami, praca, kłótnie rodzinne czy też problemy w pracy.. nic wielkiego, a pomimo to serial wciąga. -
Genialna przyjaciółka - sezon 1
Genialna przyjaciółka,
(L'amica geniale) - 2018;
- HBO, sezon 1;
- wybrana obsada: Ludovica Nasti, Elisa Del Genio, Margherita Mazzucco, Gaia Girace;
- gatunek: dramat obyczajowy.Ekranizacja powieści Eleny Ferrante.
Nagłe zniknięcie przyjaciółki sprawia, że sześćdziesięcioletnia Elena wspomina historię znajomości. Wszystko zaczęło się banalnie. Małe, włoskie miasteczko chwilę po zakończeniu szkoły. Elena zaprzyjaźnia z Lilą, z dziewczyną, której inteligencja zachwyca. Nie ma to jednak większego znaczenia.. obie dziewczynki nie pochodzą z zamożnych rodzin. Kształcenie kosztuje, a kształcenie dziewczynek dla wielu jest wyrzucaniem pieniędzy w błoto. Przyjaźń rozwija się przez lata. Powstają nowe problemy, nowe relacje, ale w tle mamy cały czas to samo miasteczko i jego mieszkańców, którzy nadal żyją na granicy przyszłości i przeszłości. Kto był kim podczas wojny z wiekiem lat jest coraz bardziej kluczową sprawą i coraz bardziej rzutuje na życie młodego pokolenia. Podobnie jest i u nas. Im dalej od wojny tym więcej kombatantów i chęci rozliczeń.. a kiedyś ludzie się cieszyli tym, że można normalnie żyć. -
Pan Am - sezon 1 (jedyny)
Pan Am
- twórcy: Jack Orman, Nancy Hult;
- sezon 1, 2011-2012, ABC;
- wybrana obsada: Christina Ricci, Kelli Garner, Michael Mosley, Karine Vanasse, Margot Robbie, Mike Vogel, Jeremy Davidson;
- gatunek: dramat, obyczajowy.
-
Wejście w serial to jak zanurzenie się w w lata sześćdziesiąte. Wielka amerykańska firma, która jest symbolem potęgi kraju. Praca dla Pan Am to wielki zaszczyt, ale także możliwości. Świat stojący otworem i piękne kobiety które marzą o tym by zmienić swoje życie - być kimś więcej niż tylko kelnerkami w lokalnych barach. Do tego najlepsi piloci i to tego najnowocześniejsze samoloty. Już jest pięknie, a jeszcze ciekawiej jest w tle. Początek lat sześćdziesiątych to wielka polityka, zimna wojna, zabójstwo J.F.K, a także The Beatles :) no i oczywiście romanse, które są elementem życia codziennego załogi Pan Am. Piloci jak marynarze - w każdym porcie dziewczyna, a stewardesy też romansują, ale tak naprawdę to marzą o stabilizacji. Praca w Pan Am - to szansa na lepsze życie. -
Wall Street: Pieniądz nie śpi - 2010
Wall Street: Pieniądz nie śpi,
(Wall Street: Money Never Sleeps) - 2010;
- reżyseria: Oliver Stone;
- scenariusz: Allan Loeb, Stephen Schiff;
- wybrana obsada: Michael Douglas, Shia LaBeouf, Josh Brolin, Carey Mulliganm, Eli Wallach, Susan Sarandon, Frank Langella;
- gatunek: dramat, obyczajowy.Finansista Gordon Gekko opuszcza więzienie. Pobyt za kratami zmienił jego podejście od giełdy. Widzi w niej zagrożenia i szereg patologii. Dostrzega też fakt, iż kryzys, a raczej kryzysy, w sferze bankowej to tylko kwestia czasu. Chciwość (czy jest dobra?) musi mieć swoją cenę. Z tym bogatym bagażem doświadczeń próbuje odzyskać miłość córki. Gekko wykorzystuje w tym celu jej narzeczonego - młodego, ambitnego maklera Jake'a. A może to Jake wykorzystuje Gordon'a by zaistnieć na rynku? Obaj panowie kochają pieniądze i obaj potrafią wiele dla nich zrobić... ale czy wszystko? Jak daleko się posuną? Czy to ludzie się zmieniają czy też okoliczności? Dużo tych pytań.
-
Jerry Maguire - 1996
Jerry Maguire - 1996;
- reżyseria: Cameron Crowe;
- scenariusz: Cameron Crowe;
- wybrana obsada: Tom Cruise, Cuba Gooding Jr., Renée Zellweger, Jerry O'Connell, Jonathan Lipnicki;
- gatunek: obyczajowy.Jerry, trzydzieści pięć lat na karku, świetna praca, dziewczyna i niezły majątek. Świat dał mu wszystko czego mógł oczekiwać od życia. Wszystko się zmienia gdy Jerry, pod impulsem chwili, postanawia napisać manifest do wszystkich pracowników w firmie, w którym oskarża firmę o zbyt wielką pogoń za pieniądzem, która odbywa się kosztem jakości obsługi klientów. Manifest jest przyczyną zwolnienia i tak oto Jerry mu wszystko zacząć od nowa. Poszukiwanie klientów, przyjaciół, dziewczyny. Czysty, ale nie bezproblemowy start w nowe życie. Jest to lekka produkcja obyczajowa opowiadająca o prawdziwej przyjaźni, lojalności i sensie życia. Brzmi górnolotnie, ale w filmie brak zbędnego patosu. Jest trochę humoru, romansu i niezłe aktorstwo. Cuba Gooding Jr., gra sportowca, który wiernie trwał przy Jerry'm, otrzymał za ten film szereg nagród, a wśród nich Oscara.
-
Gentleman z rewolwerem - 2018
Gentleman z rewolwerem,
(The Old Man & the Gun) - 2018;
- reżyseria: David Lowery;
- scenariusz: David Lowery;
- wybrana obsada: Robert Redford, Sissy Spacek, Casey Affleck, Danny Glover, Tom Waits;
- gatunek: komedia kryminalna, obyczajowy.Na wstępie chcę zaznaczyć, że gatunek i zwiastun mogą być mocno mylące. Zerknijcie na ten zwiastun - mocna komedia kryminalna prawda? Cóż.. film taki nie jest.. bliżej mu do kina obyczajowego niż komedii. Warto o tym wiedzieć przed seansem. To takie ostrzeżenie dla ludzi, którzy nie lubię spokojnego tempa narracji. Pozostali (mniejszość?) niech koniecznie obejrzą ten tytuł.
Forrest ma ponad siedemdziesiąt lat i uwielbia napadać na banki. Niby ma broń, ale nigdy jej nie używa. Pracownicy banków po napadzie stwierdzają, że złodziej był bardzo uprzejmy i w sumie to nic złego się nie stało. Policja początkowo też nie łączy napadów z wielu stanów. Zrabowane kwoty są niskie, a opis napadającego niezbyt precyzyjny. Wszystko się zmienia gdy śledztwo przejmuje 40-letni detektyw, który pragnie odnieść sukces.
Powyższy opis brzmi na niezły film kryminalny, ale kolejny raz powtórzę, że to nie takie kino. Mamy długie rozmowy, wolne ujęcia kamery i świetnie oddany klimat początku lat osiemdziesiątych. Nie jest to film o napadach na banki - to przede wszystkim film o życiu. -
Kler - 2018
Kler - 2018;
- reżyseria: Wojciech Smarzowski;
- scenariusz: Wojciech Smarzowski, Wojciech Rzehak;
- wybrana obsada: Arkadiusz Jakubik, Robert Więckiewicz, Jacek Braciak, Janusz Gajos, Joanna Kulig, Adrian Zaremba;
- gatunek: dramat, obyczajowy.Obraz Smarzowskiego jeszcze przed premierą wywołał skrajne emocje. Nikt filmu nie widział, a jedni go bronili bo ważny i potrzebny a inni atakowali za obrazoburcze ukazanie duchowieństwa. Gdzie jest prawda? Gdzieś pomiędzy? W mojej ocenie prawda o tym filmie jest daleko od tej całej dyskusji. Co nie zmienia faktu, że dyskusja jest ciekawym obiektem do analiz. Zwłaszcza, że to ona nakręciła frekwencję - w momencie pisania tej notki jest już ponad 2 miliony widzów.
Warto przypomnieć, że film Smarzowskiego pierwotnie miał się nazywać "Trzech". Dopiero w końcowej fazie produkcji zdecydowano się nazwać film "Kler". Niby to tylko nazwa tytułu, ale wiele mówi o samym filmie. Film składa się z trzech przeplatających się historii, a bohaterami są trzej księża. Każdy z nich ma inną ścieżkę kariery i każdy z nich ma swoje wady i problemy. Jeden nadużywa alkoholu i jedną z owieczek kocha bardziej, drugi to pedofil, łapówkarz, który uwielbia władzę, a trzeci, a trzeci kocha pieniądze... (w mojej ocenie trzecim jest arcybiskup). Smarzowski nie atakuje Kościoła, jak to próbują się udowodnić, a pokazuje nam, że Kościół tworzą ludzie, którzy są ułomni. Przypomina, że z ułomnościami można walczyć, a przestępcze praktyki z pełną determinacją należy tępić. Może właśnie dlatego ten film wzbudza takie kontrowersje? Polski Kościół nie lubi zmian, nie widzi potrzeby samooczyszczenia i tworzą go ludzie, którzy lubią mówić o ubóstwie przez pryzmat swojego bogactwa. Polski Kościół coraz bardziej oddala się od wiernych a coraz bliżej mu władzy i pieniędzy. Mam wrażenie, że hierarchowie kościelni zapomnieli o swojej prawdziwej roli.
Smarzowski poza głównymi wątkami pokazuje też przyzwolenie Kościoła na odradzanie się ruchów skrajnie prawicowych oraz coraz mocniejsze związanie Kościoła z polityką i z wielkim biznesem. -
Larry Crowne - uśmiech losu - 2011
Larry Crowne - uśmiech losu,
(Larry Crowne) - 2011;
- reżyseria: Tom Hanks;
- scenariusz: Tom Hanks, Nia Vardalos;
- wybrana obsada: Tom Hanks, Julia Roberts, Bryan Cranston, Cedric the Entertainer, Gugu Mbatha-Raw, George Takei;
- gatunek: komedia, dramat, obyczajowy.Gdzieś w przepaściach internetu znalazłem zestawienie nieudanych ról Tom'a Hanks'a, a wśród nich w czołówce Larry Crowne, którego nie widziałem. Trzeba było nadrobić - zwłaszcza, że nie sądzę by ten aktor miał nieudane role. Zdarzały się słabsze filmy, ale to nadal jest pewien poziom, do którego wielu nigdy nie doskoczy.
Larry jest pracownikiem marketu. Pozytywnie nastawiony facet po przejściach. Dobry przyjaciel, pracownik, człowiek. Świat Larry'ego nie jest duży. Taka mała stabilizacja, która zostaje rozbita gdy Larry traci pracę. Brak wyższego wykształcenia jest przeszkodą uniemożliwiającą podjęcie nowej pracy. Wszyscy twierdzą, że trwa kryzys. Finanse Larry'ego też są w kryzysie, zwłaszcza że bank coraz intensywniej dopomina się regularnych spłat pożyczki hipotecznej (przynajmniej dają gratisową kawę). -
Sprawa Kramerów - 1979
Sprawa Kramerów,
(Kramer vs. Kramer) - 1979;
- reżyseria: Robert Benton;
- scenariusz: Robert Benton;
- wybrana obsada: Dustin Hoffman, Meryl Streep, Jane Alexander;
- gatunek: dramat, sądowy, obyczajowy;Miałem dzień z Dustinem teraz pora na notki o obejrzanych filmach.
Małżeństwo Kramerów. On dużo pracuje, godnie zarabia. Ona, w domu wychowuje synka. Zwyczajna rodzina, która powiela schematy. Wszystko się zmienia gdy Ona postanawia odejść. Z dnia na dzień pakuje rzeczy i opuszcza rodzinę. Syna także. Potrzebuje odnaleźć siebie. On próbuje połączyć zawodowe obowiązki z opieką nad synem. Nie jest łatwo bo doba ma za mało godzin a synek potrzebuje uwagi.
"Czy mama odeszła bo byłem zły? "