Dorota Kolak
-
Za duży na bajki - 2022
Za duży na bajki - 2022;
- reżyseria: Kristoffer Rus;
- scenariusz: Agnieszka Dąbrowska;
- wybrana obsada: Dorota Kolak, Maciej Karaś, Andrzej Grabowski, Amelia Fijałkowska, Karolina Gruszka;
- kategoria: film, kino polskie, ekranizacja, familijny.
Waldi jest cały czas pod troskliwą opieką mamy. Nie biega bo się może spocić, a całe jego życie wypełnione jest grami. Nawet jest w tym niezły, ale w realnym świecie nie potrafi nawiązywać relacji. Zresztą i po co skoro mama wszystko za niego zrobi. Nagle życie Waldka ulega całkowitej zmianie. Mama wyjeżdża a opiekę nad chłopakiem przejmuje lekko szalona ciocia. Nie dość, że nie rozumie pasji Waldka to jeszcze nie robi śniadań i zmusza do jazdy na rowerze. Przez jej dziwne pomysły Waldek nie może grać po nocach a to znaczy, że marzenia o turnieju raczej się nie spełnią. -
Chce się żyć - 2013
Chce się żyć (reżyseria Maciej Pieprzyca, 2013)
Gdy Mateusz przychodzi na świat lekarze oznajmiają, że będzie rośliną.. że nie odbiera rzeczywistości a jego reakcje są czysto przypadkowe.. proponują by chłopca oddać do specjalnego ośrodka. Rodzice (Dorota Kolak, Arkadiusz Rosiński) nie wyrażają na to zgody. Wierzą, że to nie jest prawda.. po dwudziestu pięciu latach okazuje się, że mieli rację.. narracja prowadzona jest z punktu widzenia Mateusza, często pojawia się jego głos z offu.. słyszymy jego myśli, wspomnienia, ale na żywo nie może powiedzieć ani słowa.. mózg działa prawidłowo... niestety jego ciało tego nie potrafi tego wyrazić... W Chce się żyć mamy przekrój przez różne postawy w stosunku do osób niepełnosprawnych - od litości, głaskania, poprzez lekceważenie, ignorowanie, aż do zwykłego chamstwa i nienawiści.. która często bierze się z braku chęci zrozumienia, z braku empatii. W filmie na pierwszy plan przebija się wszechogarniająca samotność głównego bohatera.. każda jego próba nawiązania kontaktu kończy się niewłaściwym zrozumieniem.. albo brakiem reakcji.. jest tak dopóki na swej drodze nie spotyka Pani Joli (Anna Nehrebecka), która nawiązuje z nim kontakt za pomocą tablic z obrazkami.
Najmocniejszą stroną filmu jest jego forma. Pieprzyca unika moralizowania, tandetnego wyciskania łez, opowiada ciekawą (dramatyczną) historię za pomocą zwyczajnych ludzkich wspomnień, które często mają komediowy charakter.. genialne połączenie, które sprawiło, że film przypominał Nietykalnych, czy też Goodbye Lenin. Taki efekt udało się też unikać dzięki bardzo dobrze dobranej ścieżce dźwiękowej, która nie dramatyzuje - bardziej podkreśla emocje i uczucia.
Na koniec zostawiłem najlepsze, czyli aktorstwo. Wspomniani aktorzy drugoplanowi zagrali bardzo dobrze, ale to nic w porównaniu z tym co pokazali Dawid Ogrodnik i Kamil Tkacz, którzy wcielili się w rolę Mateusza.. genialna robota. -
Lęk Wysokości 2011
Lęk Wysokości
(reżyseria Bartosz Konopka, 2011)Młody reporter (Marcin Dorociński), który ma całkowicie poukładane życie, dowiaduje się, że jego ojciec (Krzysztof Stroiński) jest poważnie chory. Nie może już samodzielnie egzystować, gdyż zagraża sobie i innym. Lęk wysokości to świetnie zagrana opowieść o szaleństwie i dojrzewaniu. Film o skomplikowanych relacjach rodzinnych, które zmuszają nas do trudnych wyborów. Kino, które skłania do refleksji. Kolejny tytuł, który potwierdza dwie rzeczy: mamy znakomitych aktorów i z tym faktem trudno się nie zgodzić. Poza tym polskie kino ma się coraz lepiej.
Oby tak dalej.
Oceniam na osiem.