"Ludzie samotni zawsze za dużo mówią"
Szalony Piotruś

David Lagercrantz - Ta, która musi umrzeć

ta ktora musi umrzec

Ta, która musi umrzeć,
(Hon som måste dö);
- autor: David Lagercrantz;
- cykl: Millennium (tom 6);
- Czarna Owca, 2019;
- kategoria: thriller/sensacja/kryminał.

Podobno to ostatnia część napisana przez Lagercrantza... podobno.. chciałbym w to wierzyć.
Mikael Blomkvist zostaje wplątany w śmierć bezdomnego, który umarł na ulicach Sztokholmu. Mężczyzn nic nie łączyło, ale nieboszczyk posiadał przy sobie numer telefonu do dziennikarza. Niby nic wielkiego, ale dobry pretekst by zainteresować się tą śmiercią. Ustalenie tożsamości zmarłego jest nie lada wyczynem, ale dzięki temu dowiadujemy się, że bezdomny miał bardzo bogate życie i tajemnicę, która być może przyczyniła się do jego śmierci. W tym samym czasie Lisbeth Salander próbuje w Moskwie ostatecznie rozprawić się z Camillą - siostrą, która poszła w ślady ojca. Salander w kluczowym momencie się waha i ledwo uchodzi z życiem. Teraz to ona jest celem - hakerka potrafi skutecznie się ukryć, ale czy jej przyjaciele także? Czarne chmury gromadzą się nad naszymi bohaterami.


Lagercrantz przejął świat Larssona, doskonale go zna, ale mam wrażenie, że nie potrafi w pełni wykorzystać jego potencjału. Wykorzystuje znanych bohaterów, wątki, zależności, ale w tej powieści nie potrafi im nadać odpowiedniego ducha. Główne wątki rozczarowują swoją nijakością. Śledztwo Millenium dotyka tematu, który powinien być numerem jeden, ale niepotrzebnie schodzi na dziwną grę wywiadów. Tym tematem jest ilość zmarłych, których tożsamości nie znamy. W pędzącym świecie i rozrastającym się mieście ludzi żyjących i umierających anonimowo jest coraz więcej. Ich los nikogo nie obchodzi, ale wśród nich mogą rozgrywać się prawdziwe, brutalne historie. Jak dla mnie totalnie zmarnowany potencjał. To samo dotyczy wątku Salander - tu jest wykorzystana kalka poprzednich działań - zero świeżości. Wątek sióstr musiał zostać rozwiązany, ale czy musiało to być tak banalne?
Mocną stroną powieści jest wykorzystanie współczesnych zależności polityczno-kulturowych. Jest świadomość współczesnych zagrożeń, ale brak chęci bądź talentu by to odpowiednio wyeksponować. Szkoda.

 

Komentarze

Komentarze Disqus