"- ma pan problem z kobietami
- nie mam problemu z kobietami, one mnie tylko przerażają"
Przepis na miłość

Pokój - 2015

plakat
Pokój,
(Room) - 2015;
- reżyseria: Lenny Abrahamson;
- scenariusz: Emma Donoghue;
- wybrana obsada: Brie Larson, Jacob Tremblay, Joan Allen;
- gatunek: dramat.

Gdyby nie Oscar dla Larson za pierwszoplanową rolę kobiecą to pewnie ten film przeszedłby przez echa.. i pewnie bym go nie obejrzał. Na szczęście stało się inaczej.
Pierwsze sceny pokazują codzienne czynności matki z dzieckiem, dopiero po czasie się orientujemy, że wszystko odbywa się w małym pokoju. Początkowo sądziłem, że to obraz skrajnie biednej rodziny, ale po czasie widz dostaje informację, że to nie jest zwyczajny pokój.. to cały świat dla naszych bohaterów. Pokój jest więzieniem, a jego mieszkańcy są zdani na łaskę porywacza. Więcej o fabule nie będę pisać bo nie chcę psuć zabawy z seansu.
W recenzjach i w materiałach promocyjnych często pojawia się informacja, że to film o miłości matki i dziecka. Mam wrażenie, że takie stwierdzenie mocno ogranicza zawartość filmu. Jak dla mnie jest to pozycja o miłości, ale skupia się na jej skrajnych odmianach. Na potrzebie zawłaszczenia podmiotu, przedmiotu swojego uczucia. Bezgraniczna chęć dominowania sprawia, że unieszczęśliwiamy tych, których kochamy. Jest to też film o dostosowywaniu się do otaczającego świata. Nawet gwałtowne zmiany przegrywają z potrzebą przeżycia.


pokoj kadr
Pokój to znakomite aktorstwo, ale także bardzo dobre dialogi oraz monologi dziecka. Przyznaję, że dawno nie widziałem filmu w takim stylu. Seans bardzo pozytywnie mnie zaskoczył i kilkakrotnie wzruszył. Tak drastyczne ograniczenie przestrzeni życia wpływa na wyobraźnię. Podobała mi się też praca kamery. Nie sądziłem, ze w tak małej przestrzeni można robić takie zróżnicowane i długie ujęcia. Za to plus. Kolejny za sceny po uwolnieniu dziecka. Ten ogrom bodźców totalnie paraliżuje chłopaka - a widz zaczyna doceniać to co ma.
Na plakacie jest hasło: Miłość otwiera drzwi
Powinien być dopisek: potrafi je też skutecznie zamykać.
Oceniam na dziewięć.
dziewięć
Poniżej zwiastun

 

Komentarze