Ułatwienia dostępu

Alfred Hitchcock

  • Marnie - 1964

    marnie 1964

    Marnie - 1964;
    - reżyseria: Alfred Hitchcock;
    - scenariusz: Jay Presson Allen;
    - wybrana obsada: Sean Connery, Tippi Hedren, Diane Baker, Martin Gabel, Louise Latham;
    - kategoria: film, ekranizacja, thriller, romans.

    Piękna Marnie jest złodziejką. Schemat działania ma dosyć prosty. Zatrudnia się w biurze, zdobywa zaufanie przełożonych, a gdy jest okazja okrada sejf. Dziewczyna umie korzystać ze swoich wdzięków, ale jednocześnie trzyma mężczyzn na dystans.

    Czytaj więcej

  • Psychoza - 1960

    psychoza

    Psychoza,
    (Psycho) - 1960;
    - reżyseria: Alfred Hitchcock;
    - scenariusz: Joseph Stefano;
    - wybrana obsada: Anthony Perkins, Vera Miles, John Gavin, Janet Leigh, Martin Balsam;
    - kategoria: film, kasowy, kultowy, thriller, na faktach, ekranizacja, Złoty Glob.

    Pewna pracownica biurowa kradnie olbrzymią kwotę pieniędzy i rusza w podróż do narzeczonego. Po drodze zatrzymuje się w przypadkowym hotelu gdzie w słynnej scenie pod prysznicem ginie od ciosów nożem. Dalsza fabuła dla wszystkich koneserów kina jest znana, a tym którzy nie widzieli nie będę opowiadał całej historii.
    Psychozę widziałem wiele razy, ale lekturze Słyszeliście co zrobił Eddie Gein? postanowiłem odświeżyć sobie fabułę. Nie pamiętałem jak mocno film był oparty na prawdziwej historii, która wstrząsnęła Ameryką w latach pięćdziesiątych. Zwyczajny sąsiad, spokojny człowiek okazał się zbrodniarzem. Taki Eddie Gein mógł mieszkać na każdym osiedlu, mowić dzień dobry, i być idealnym sąsiadem. No prawie.

    Czytaj więcej

  • Północ północny zachód - 1959

    polnoc polnocny zachod

    Północ północny zachód,
    (North by Northwest) - 1959;
    - reżyseria: Alfred Hitchcock;
    - scenariusz: Ernest Lehman;
    - wybrana obsada: Cary Grant, Eva Marie Saint, James Mason, Jessie Royce Landis, Leo G. Carroll, Philip Ober, Martin Landau;
    - kategoria: thriller, szpiegowski.

    Dziś kilka słów o filmie, który wiele razy miałem obejrzeć, ale zawsze coś innego wchodziło na listę. Byłem przekonany, że to całkiem obcy mi tytuł, ale po obejrzeniu sceny finałowej (znakomitej) przypomniałem sobie, że widziałem to jako dzieciak.

    Czytaj więcej

  • Intryga rodzinna - 1976

    intryga rodzinna
    Intryga rodzinna
    (Family Plot) - 1976;
    - reżyseria: Alfred Hitchcock;
    - scenariusz: Ernest Lehman;
    - wybrana obsada: Karen Black, Bruce Dern, Barbara Harris, William Devane, Ed Lauter;
    - gatunek: kryminał.

    Starsza, zamożna pani lubi chodzić do wróżki. Tak bardzo jej ufa, że prosi ją o odszukanie swojego syna, którego oddała do adopcji czterdzieści lat wcześniej. Zadanie do łatwych nie należy, ale przecież dla osoby obdarzonej dodatkowymi mocami nie powinno stanowić problemu.

    Czytaj więcej

  • Ptaki - 1963

    ptaki
    Ptaki,
    (The Birds) - 1963;
    - reżyseria: Alfred Hitchcock;
    - scenariusz: Evan Hunter;
    - wybrana obsada: Rod Taylor, Jessica Tandy, Suzanne Pleshette, Tippi Hedren;
    - gatunek: thriller, dreszczowiec.

    Czasem jak jestem w Ślemieniu i się obijam w ogrodzie widzę jak się ptaki gromadzą na linii średniego (chyba) napięcia. Ten widok zawsze wywołuje u mnie dreszczyk niepokoju - co by było gdyby taka chmara ptactwa nagle zaatakowała? Oczywiście to się nigdy nie stanie, ale niepokój jest. Pozostałości po seansie Ptaków, który miał miejsce wiele lat temu. Jako dziecko uwielbiałem filmy grozy. Postanowiłem sobie odświeżyć ten kultowy film Hitchcocka.

    Czytaj więcej

  • Okno na podwórze - 1954

    okno na podworze
    Okno na podwórze,
    (Rear Window) - 1954;
    - reżyseria: Alfred Hitchcock;
    - scenariusz: John Michael Hayes;
    - wybrana obsada: James Stewart, Grace Kelly, Wendell Corey;
    - gatunek: dreszczowiec, thriller.

    Wychodzi na to, że ostatnio nadrabiam Hollywoodzkie kino lat pięćdziesiątych - nie spodziewałem się tego, ale te filmy ostatnio do mnie trafiają.

    "Staliśmy się rasą podglądaczy"

    Zdolny fotograf podczas pracy miał niebezpieczny wypadek, który sprawił, że kilka tygodni musi spędzić na wózku w swoim mieszkaniu. Z nudów zaczyna obserwować podwórze widoczne z okna. Poznaje codzienną rutynę życia swoich sąsiadów, uczy się ich nawyków, a z czasem zaczyna sobie dopowiadać historie do ich zachowań. Szczególnie intryguje go jeden z mężczyzn. Beznamiętne podglądanie przeradza się w obsesję. Fotograf zaczyna podejrzewać, że mężczyzna mógł zabić swoją żonę..

    Czytaj więcej

  • M jak Morderstwo - 1954

    m jak morderstwo
    M jak Morderstwo,
    (Dial M for Murder) - 1954;
    - reżyseria: Alfred Hitchcock;
    - scenariusz: Frederick Knott;
    - wybrana obsada: Ray Milland, Grace Kelly, Robert Cummings, Anthony Dawson;
    - gatunek: kryminał.

    Niedawno podczas rozmów przy piwie pojawił się temat morderstwa doskonałego. Konkluzja tej rozmowy była taka, że warunkiem koniecznym do morderstwa doskonałego jest brak motywu, a to znaczy, że najlepiej jak w naszym imieniu zabije ktoś inny. Motyw zabójstwa na zlecenie w kinie ma długą historię. Czasem inwencja zleceniodawcy zamyka się wynajęciu oprycha, ale czasem intryga jest dużo bardziej skomplikowana. M jak morderstwo to staranne połączenie tych dwóch ścieżek.
    Tony postanawia pozbyć się swojej żony. W sumie nie wiemy co go bardziej motywuje: to że żona go zdradzała, czy też fakt, że po jej śmierci odziedziczy wielki majątek. A może był to strach przed odejściem żony do kochanka. Wtedy straciłby wszystko. Tony potrzebuje dobrego planu - starannie opracowuje szczegóły zabójstwa. Jest inteligentnym mężczyzną więc wie, że jak tylko nie popełni najmniejszego błędu i przekonująco odegra swoją rolę, to żona będzie martwa, a on sam będzie szczęśliwym wdowcem. Tylko czy plan wypali? Tego się już dowiecie oglądając M jak morderstwo.

    Czytaj więcej