Ułatwienia dostępu

6

Niezły! Film, serial - ocenione na sześć
sześć

  • Goofy na wakacjach - 1995

    goofy na wakacjach
    Goofy na wakacjach,
    (A Goofy Movie), 1995;
    - reżyseria: Kevin Lima;
    - scenariusz: Jymn Magon, Brian Pimental, Chris Matheson;
    - gatunek: animacja, familijny.

    Kilka tygodni temu przypomniałem sobie ten film. W pamięci miałem wspomnienie zabawnej historii. Powtórny seans kompletnie zniszczył wspomnienie i całkowicie mnie rozczarował. Może to dowód na to, że niektórych wspomnień nie powinno się poprawiać, przypominać? Tym razem już jest za późno na takie refleksje.

    Czytaj więcej

  • Warcraft: Początek - 2016

    warcraft
    Warcarf: Początek,
    (Warcraft) - 2016;
    - reżyseria: Duncan Jones;
    - scenariusz: Charles Leavitt, Duncan Jones;
    - wybrana obsada: Travis Fimmel, Paula Patton, Ben Foster, Dominic Cooper, Toby Kebbell, Ben Schnetzer;
    - gatunek: fantasy, przygodowy.

    Jeden z bardziej reklamowanych filmów tego roku, tytuł, który praktycznie otwiera wakacyjny sezon blockbustery w kinach. Zrobiona z wielkim rozmachem ekranizacja gry komputerowej studia Blizzard całkiem dobrze się sprzedaje, ale na pochlebnych recenzji nie zbiera. Całkowicie zasłużenie.
    Na Warcrafta wybrałem się do IMAX'a - filmy, których największym atutem jest strona wizualna i efekty specjalne warto obejrzeć w dobrej jakości. Poszedłem na to w poniedziałek i seans się nie odbył z powodu awarii projektora. Widzowie obejrzeli reklamy, a następnie kwadrans czekali na próbę naprawy usterki. Seans odwołano, a widzom zaproponowano zwrot pieniędzy. Uważam, że powinna być jakaś próba rekompensaty zmarnowanego czasu - jakiś voucher tudzież gadżety kina.
    Wtorkowe podejście do Warcrafta było już całkiem udane.

    Czytaj więcej

  • Czerwona gorączka - 1988

    czerwona goraczka
    Czerwona gorączka,
    (Red Heat) - 1988;
    - reżyseria: Walter Hill;
    - scenariusz: Troy Kennedy-Martin, Walter Hill, Harry Kleiner;
    - wybrana obsada: Arnold Schwarzenegger, Jim Belushi, Peter Boyle;
    - gatunek: sensacyjny.

    "Nie chcę dotykać jego tyłka.. chcę go zmusić do mówienia"

    Iwan (Arnold) jest moskiewskim milicjantem. Podczas jednej z akcji ginie jego przyjaciel a morderca wyjeżdża do Stanów Zjednoczonych. Iwan nie ma wyjścia i też udaje się do kraju rozpusty moralnej. Wspólnie z miejscowym policjantem (Belushi) kontynuuje pościg za mordercą.

    Czytaj więcej

  • Gwiezdne wojny: Część II - Atak klonów - 2002

    gwiezdne wojny 2 atak klonow
    Gwiezdne wojny: Część II - Atak klonów,
    (Star Wars: Episode II - Attack of the Clones) - 2002;
    - reżyseria: George Lucas;
    - scenariusz: George Lucas, Jonathan Hales;
    - wybrana obsada: Ewan McGregor, Natalie Portman, Christopher Lee, Hayden Christensen, Samuel L. Jackson;
    - gatunek: przygodowy, science-fiction.

    Kilka dni temu wypadał nieoficjalny dzień Star Wars, a to mi przypomniało, że mam jeszcze dwie części sagi do nadrobienia. Pora zakończyć ten temat.
    Atak klonów to zdecydowanie najsłabsza część jaką widziałem. Nie wiem skąd tak wysoka nota tego epizodu - rozumiem, że można być fanem, ale czasem warto powiedzieć, że coś jednak jest słabe.
    Podczas seansu się mocno wynudziłem. Przez większą część filmu nic się nie dzieje, a pojedyncze sceny akcji wizualnie nie zachwycają. Weźmy chociażby scenę pościgu z początku filmu - moim zdaniem podobna scena w piątym elemencie wygląda lepiej, a należy pamiętać, że film Bessona jest o pięć lat starszy.

    Czytaj więcej

  • Wałęsa. Człowiek z nadziei - 2013

    walesa
    Wałęsa. Człowiek z nadziei - 2013;
    - reżyseria: Andrzej Wajda;
    - scenariusz: Janusz Głowacki;
    - wybrana obsada: Robert Więckiewicz, Agnieszka Grochowska, Maria Rosaria Omaggio, Zbigniew Zamachowski, Cezary Kosiński, Mirosław Baka, Maciej Stuhr;
    - gatunek: biograficzny, dramat.

    Nie przepadam za Andrzejem Wajdą, ale doskonale wiem, ze kiedyś to był znakomity reżyser. Obecnie jego twórczość odbieram niezbyt przychylnie. Mam wrażenie, że za bardzo żyje swoim mitem i odcina kupony od tego co kiedyś dokonał. Podobnie się zachowuje bohater jego najnowszego filmu. Nikt tak mocno nie wierzy w legendę Wałęsy jak on sam. Jest przekonany, że gdyby nie jego "praca" to w Polsce nie byłoby żadnych zmian. Jest to teza nie tyle dyskusyjna, co kłamliwa. Rola Wałęsy była oczywista, ale nie należy jej przeceniać. Był tylko (albo aż) jednym z wielu ogniw toczącej się historii.
    Do filmu podchodziłem z rezerwą, a po ostatnich wydarzeniach związanych z teczką Wałęsy nie miałem ochoty brnąć w ten temat. Na drugiej stronie szali była ciekawość związana z aktorskimi dokonaniami Więckiewicza i Grochowskiej w tym filmie. To zwyciężyło.

    Czytaj więcej

  • Chciwość - 2011

    chciwosc
    Chciwość,
    (Margin Call) - 2011;
    - reżyseria: J.C. Chandor,
    - scenariusz: J.C. Chandor;
    - wybrana obsada: Kevin Spacey, Mary McDonnell, Paul Bettany, Jeremy Irons, Demi Moore, Simon Baker;
    - gatunek: dramat, thriller.

    Powstało już całkiem sporo filmów o przyczynach wielkiego kryzysu. Szkoda tylko, że wiele z nich nie wnosi nic nowego do tematu. To swobodne wariacje na temat, ale wiele z nich nie wybija się ponad przeciętność. Początkiem roku na ekranach gościł bardzo dobry Big Short i na jego tle Chciwość wypada nijako.
    Jest dobra obsada, ciekawy, chociaż znany już temat, ale brakło czegoś co przeciągnęłoby uwagę widza, a może to tylko takie wrażenie bo obejrzałem ten film po Big Short. Gdyby kolejność była odwrotna to może nota byłaby wyższa..

    Czytaj więcej

  • Brooklyn - 2015

    brooklyn
    Brooklyn - 2015;
    - reżyseria: John Crowley;
    - scenariusz: Nick Hornby;
    - wybrana obsada: Saoirse Ronan, Domhnall Gleeson, Emory Cohen, Jim Broadbent;
    - gatunek: melodramat.

    Lata pięćdziesiąte dwudziestego wieku. Młoda Irlandka postanawia wyemigrować do Stanów Zjednoczonych. Była wychowana w małej miejscowości, nawet nie podejrzewa, że wyjazd aż tak odmieni jej życie. Bardzo tęskni za domem, ale z czasem nowe życie wypiera ból tęsknoty. Dziewczyna na stałe wiąże swój los z nową ojczyzną, ale postanawia odwiedzić rodzinę. Bliscy chcą wierzyć, że te odwiedziny uda się zamienić w trwały powrót.

    Czytaj więcej

  • High-Rise - 2015

    high rise
    High-Rise - 2015;
    - reżyseria: Ben Wheatley;
    - scenariusz: Amy Jump;
    - wybrana obsada: Tom Hiddleston, Jeremy Irons, Sienna Miller, Luke Evans, Elisabeth Moss, Keeley Hawes;
    - gatunek: science-fiction, dramat, antyutopia.

    Dawno nie widziałem tak dziwnego filmu - kaliber stanowczo za mocny jak na poranny seans - chyba trzeba było iść na Księgę Dżungli.
    Laing wprowadza się do nowego mieszkania w nietypowym wieżowcu. Budynek ma bardzo surową formę, która momentami może przypominać budownictwo socrealizmu. Twarde krawędzie i bryła dostosowana do potrzeb mieszkańców. Na dole surowa i uboga, wyżej rozpoczynają się lepsze mieszkania, a na samym szczycie znajdują się apartamenty. Struktura budynku jest idealnie dopasowana do społecznego statusu mieszkańców. Ludzie ubożsi żyją na dole i nie mają prawa wstępu na wyższe piętra.. mieszkańcy z góry gardzą dolnymi piętrami. Konflikt w idealnym społeczeństwie nabiera coraz bardziej realnego charakteru. Nad mieszkańcami i budynkiem czuwa architekt, który marzył o społeczeństwie idealnym, w którym wszyscy byliby szczęśliwi.. a najbardziej on - traktowany niczym bóg.

    Czytaj więcej

  • Władcy umysłów - 2011

    wladcy umyslow
    Władcy umysłów,
    (The Adjustment Bureau) - 2011;
    - reżyseria: George Nolfi;
    - scenariusz: George Nolfi;
    - wybrana obsada: Matt Damon, Emily Blunt, Michael Kelly, Anthony Mackie, John Slattery;
    - gatunek: thriller, science fiction, romans.

    I znów się uzbierało sporo zaległych notek filmowych. Pora trochę podgonić. 
    David jest politykiem. Jego życie jest w każdym detalu idealnie dopasowane do funkcji, którą ma w przyszłości pełnić. Ma doskonały plan na życie, który zostaje zachwiany gdy David się zakochuje. Jest gotów wszystko poświęcić aby ta miłość miała szansę na spełnienie. Znikąd pojawiają się tajemniczy strażnicy, którzy za wszelką cenę próbuję nakierować Davida na karierę polityczną. Okazuje się, że cała rzeczywistość naszego bohatera jest starannie wypracowanym scenariuszem, w którym brak miejsca na chaos związany z uczuciem.

    Czytaj więcej

  • Koń wodny: Legenda głębin - 2007

    kon wodny
    Koń wodny: Legenda głębin,
    (The Water Horse) - 2007;
    - reżyseria: Jay Russell;
    - scenariusz: Robert Nelson Jacobs;
    - wybrana obsada: Emily Watson, Ben Chaplin, David Morrissey;
    - gatunek: familijny, przygodowy, fantasy.

    Jeden z niewielu filmów obejrzanych podczas ostatnich świąt i muszę przyznać, że ten film idealnie się wpisuje w świąteczny klimat. Lekkie kino, które nadaje się dla całej rodziny.
    Trwa wojna, Angus mieszka ze swoją matką i siostrą w okazałym domu. Mimo wielu ludzi wokół czuje się bardzo samotny i większość wolnego czasu spędza nad brzegiem zatoki. Przypadkiem znajduje w wodzie dziwny przedmiot, który zabiera do domu. Znalezisko okazuje się jajem, z którego wykluwa się przyjazny stwór, którego nie ma w podręcznikach biologii. Angus próbuje utrzymać w tajemnicy, że ma nowe "zwierzątko", ale podopieczny bardzo szybko przybiera na wadze.
    W międzyczasie do domu wprowadzają się żołnierze, którzy są sceptycznie nastawieni do wszystkiego co nieznane.

    Czytaj więcej

  • Kung Fu Panda 3 - 2016

    kung fu panda 3
    Kung Fu Panda 3 - 2016;
    - reżyseria: Jennifer Yuh, Alessandro Carloni;
    - scenariusz: Jonathan Aibel, Glenn Berger;
    - gatunek: animacja, przygodowy, komedia, familijny.

    No to jest ten Misiek Panda co zna Kung Fu.. w poprzednich częściach wszystkiego się nauczył i w zasadzie nic na ziemi nie jest w stanie mu już zaszkodzić.. ale to przecież nic trudnego dla scenarzystów. Zawsze można wyciągnąć przeciwnika, który setki lat temu zmarł. Wyposażymy go w magiczne moce i mamy zalążek fabuły na kolejną odsłonę Pandy. Żeby nie było tylko nawalanki to wprowadzono (prawie z zaświatów) ojca naszego bohatera. No bo przecież wiemy, że PO raczej był adoptowany. Teraz mamy naparzankę z wątkiem psychologicznym
    Zawiodłem się na tej animacji. Niby poziom jest wysoki, jest mnóstwo akcji i humory, ale trzecia część przygód Po nie wnosi nic nowego do historii. Jak dla mnie jest to typowe żerowanie na rozpoznawalnym bohaterze. Taka producencka wyrachowana zachowawczość coraz bardziej mniej drażni.

    Czytaj więcej

  • Grimsby - 2016

    grimsby
    Grimsby,
    (The Brothers Grimsby) - 2016;
    - reżyseria: Louis Leterrier;
    - scenariusz: Sacha Baron Cohen, Phil Johnston, Peter Baynham;
    - wybrana obsada: Sacha Baron Cohen, Mark Strong, Penélope Cruz, Isla Fisher, Rebel Wilson;
    - gatunek: komedia, akcja.

    Nie jestem fanem Baron'a Cohen'a. Przeważnie jego filmy mnie nie śmieszą i z takim nastawieniem poszedłem na Grimsby.
    Norman mieszka w biednej dzielnicy gdzie jego jedynymi rozrywkami są: robienie dzieci oraz kibicowanie narodowej drużynie. Jest zerem totalnym, ale to zero po latach poszukiwań odnajduje podwójne zero, czyli swojego zaginionego brata, który pracuje jako agent służb brytyjskich. Wyrachowany, świetnie wyszkolony agent oraz zapijaczona sierota życiowa muszą wspólnie zmierzyć się z zagrożeniem terrorystycznym. Jest to kolejna komedia wyśmiewająca serię o agencie 007, ale w tym filmie jest coś więcej. Wyśmiewa też stereotypy dotyczące osiedli robotniczych. oraz kultury kibicowskiej, aż dziw, że gdzieś w tle nie usłyszałem języka polskiego. Całe szczęście, że jest ten genialny brytyjski akcent.

    Czytaj więcej

  • Dowód - 2005

    plakat promujący
    Dowód,
    (Proof) - 2005;
    - reżyseria: John Madden;
    - scenariusz: Rebecca Miller, David Auburn;
    - wybrana obsada: Anthony Hopkins, Gwyneth Paltrow, Jake Gyllenhaal;
    - gatunek: dramat, obyczajowy.

    Catherine porzuca karierę naukową by móc się opiekować chorym ojcem, który kiedyś był wybitnym matematykiem, ale choroba psychiczna zamieniła go w wrak człowieka. Po wielu latach opieki ojciec umiera, a do do osamotnionej Catherine przyjeżdża siostra, która chce wywrócić jej życie do góry nogami. Catherine jest mocno wyalienowana i wszyscy, w tym ona sama, twierdzą, że ma problemy psychiczne. Potwierdzeniem tej tezy wydaje się fakt, że dziewczyna przypisuje sobie autorstwo przełomowego dowodu matematycznego. Kto jest autorem? Ona, czy jej nieżyjący już ojciec? Dowód jest porównywany z Pięknym umysłem, ale poza tematyką oba filmy niewiele łączy. Całkiem inny poziom i sposób ukazania choroby psychicznej. W zasadzie w Dowodzie nie o matematykę chodzi - to raczej film o próbie funkcjonowania w świecie, który nie lubię odstępstw od normy, w świecie, w którym bardzo łatwo wszystko się szufladkuje.

    Czytaj więcej

  • Pułapka - 2005

    plakat filmowy
    Pułapka,
    (Hard Candy) - 2005;
    - reżyseria: David Slade;
    - scenariusz: Brian Nelson;
    - wybrana obsada: Patrick Wilson, Ellen Page;
    - gatunek: thriller;

    Oscar dla Spotlight i zamieszanie wokół materiału w Teleexpresie przypomniały mi, że mam zaległą notkę o filmie, który też porusza temat pedofilii.

    Czternastoletnia Hayley czatuje z ponad trzydziestoletnim Jeff'em, który twierdzi, że jest fotografem. Czat początkowo dotyczył neutralnych spraw, ale zaczął w nim dominować temat seksu. Nastolatka postanawia zgodzić się na spotkanie ze swoim wirtualnym przyjacielem. Od początku wiemy, że to spotkanie może być niebezpieczne. Współczujemy dziewczynie i z obawą czekamy, aż drapieżnik zaatakuje. Wtem okazuje się, że niewłaściwie rozpisaliśmy role w tym filmie. Drapieżnik staje się ofiarą.
    I na tym kończy się intryga. Kolejne sceny poza psychicznym i fizycznym znęcaniem się nad podejrzanym pedofilem nie wnoszą nic nowego. Trudno się w tym filmie z kimkolwiek identyfikować. Jeff, który najprawdopodobniej jest pedofilem, oczywiście nie wzbudza sympatii. Tak samo jest z Hayley, która przejawia cechy psychopatycznego mordercy, który nie powstrzyma się przed niczym aby osiągnąć cel.

    Czytaj więcej

  • Miłość i inne używki - 2010

    plakat promujący
    Miłość i inne używki,
    (Love & Other Drugs) -2010;
    - reżyseria: Edward Zwick;
    - scenariusz: Charles Randolph, Marshall Herskovitz, Edward Zwick;
    - wybrana obsada: Jake Gyllenhaal, Anne Hathaway, Gabriel Macht, Katheryn Winnick;
    - gatunek: dramat, romans, komedia.

    Kolejna pozycja opowiadająca jak narcystyczny lekkoduch przypadkiem zakochuje się w kobiecie, która jest przeciwieństwem jego filozofii życiowej - w relacjach partnerskich unikaj wszystkiego co może sprawić problemy. Tym razem osią akcji nie są przeszkody materialne, ale choroba głównej bohaterki (Choroba Parkinsona). Jest to pewien powiew świeżości, ale nie ma co się nad nim rozczulać. Główni bohaterowie godzą się na wspólny seks, ale oboje twierdzą, że od życia nie oczekują niczego więcej, ale los oczywiście weryfikuje ich plany. Trochę to kiczowate i przewidywalne, a zakończenie jest mocno przesadzone. Rozumiem happy end - ale ta przemowa głównego bohatera była całkiem zbędna.
    Jest to jeden z tych filmów, po obejrzeniu których nie żałujesz straconego czasu, ale też za kilka tygodni z fabuły niewiele w głowie zostanie. Przeciętniak z dwoma ciekawymi elementami. No może z trzema.

    Czytaj więcej

  • Nienawistna ósemka - 2015

    plakat promujący
    Nienawistna ósemka,
    (The Hateful Eight) - 2015;
    - reżyseria: Quentin Tarantino;
    - scenariusz: Quentin Tarantino;
    - muzyka: Ennio Morricone;
    - wybrana obsada: Samuel L. Jackson, Kurt Russell, Jennifer Jason Leigh, Walton Goggins, Demián Bichir, Tim Roth, Michael Madsen, James Parks, Channing Tatum;
    - gatunek: western.

    To był jeden z tych najbardziej wyczekiwanych filmów w 2016 roku. Fenomenalne Django postawiło poprzeczkę mega wysoko, ale czułem, że kolejny film Tarantino może być dużo lepszy.. plakaty, zwiastuny i dobór aktorski zapowiadały niesamowite kino.. Quentin wiele obiecał, ale nie wszystkie obietnice udało mu się spełnić.
    Filmy Tarantino trudno wrzucić w ramy gatunków filmowych, ale umówmy się, że z tym filmem nie ma tego problemu. Western, a raczej antywestern dosyć wiernie oddają tematykę i stylistykę filmu. Klimatem i narracją Nienawistna ósemka mocno przypomina wspomniane Django. Nie traktuję tego jako wielkiej wady, ale kiedyś mocną stroną filmów reżysera był fakt, że się mocno od siebie różniły. Podobieństwa dwóch ostatnich dają pewne uczucie rozczarowania.
    Kolejnym wyróżnikiem filmów Quentina wydaje się być starannie dobrany soundtrack, na tej płaszczyźnie omawiany film również wypada blado. Jest kilka interesujących motywów, ale soundtrack na kolana nie powala. Morricone też nie pokazał w pełni swojego talentu. Niby jest oscarowa nominacja, ale ścieżka dźwiękowa do mnie nie trafiła.
    Rozczarowuje też wątek fabularny. Bardzo długie wejście w akcję, kreowanie świata, obiecywanie, że będzie pewien gwałtowny, nieoczekiwany zwrot, a później wyłożenie kart na stół. Układ kart wskazuje na ewidentny scenariuszowy blef.
    To były słabe strony filmu, ale są też atuty. Nienawistna ósemka to przede wszystkim genialne aktorstwo. Nie chodzi tylko o Samuela, błyszczy cały drugi plan. Zwłaszcza Russell, Leigh oraz Goggins. Postacie są bardzo wyraziste, barwne i przekonujące. Quentin pisząc poszczególne postacie i dialogi wykonał kawał świetnej roboty.

    Czytaj więcej

  • Gra Endera - 2013

    plakat promujący
    Gra Endera
    (Ender's Game) - 2013;
    - reżyseria: Gavin Hood;
    - scenariusz: Gavin Hood;
    - wybrana obsada: Asa Butterfield, Harrison Ford, Ben Kingsley, Viola Davis;
    - gatunek: akcja, science-fiction.

    Przyszłość. Ziemia zostaje zaatakowana przez obcą cywilizację. Udało się zwyciężyć, ale ludzkość żyje w strachu przez nieuniknioną drugą falą inwazji. Tylko innowacyjne środki walki mogą dać cień nadziei na zwycięstwo. Obrońcy postanawiają szkolić żołnierzy wśród dzieci. Młode mózgi o wiele lepiej odnajdują się w cyfrowej walce - dzieci mają fantazję, wyobraźnie, nie myślą według schematów a ich mózgi mają niesamowitą elastyczność. Ender jest bardzo obiecującym kandydatem na przyszłego dowódcę... ma wiele zalet, ale jego talent wymaga doskonałego doszlifowania. Nie chodzi tylko o treningi, naukę strategii, ale także odpowiednie ukształtowanie wrażliwości. To zadanie należy do pułkownika Graff'a (Ford), który nieustannie manipuluje uczuciami chłopca, ale wierzy, że tak ukształtowany wojownik może ostatecznie pokonać najeźdźców.
    Gra Endera jest ekranizacją popularnej powieści Orsona Scotta Carda z 1985. Jest to nie tylko opowieść o wojnie z kosmitami, ale także historia przemocy - jej wpływ na psychikę, postrzeganie świata. Płynność granicy pomiędzy tym co konieczne, a tym co przyjemne jest kilkakrotnie mocno podkreślana. To całkiem solidny atut.

    Czytaj więcej

  • Planeta Singli - 2016

    plakat promujący
    Planeta Singli - 2016;
    - reżyseria: Mitja Okorn;
    - scenariusz: Sam Akina, Jules Jones, Mitja Okorn, Łukasz Światowiec, Michał Chaciński;
    - wybrana obsada: Maciej Stuhr, Agnieszka Więdłocha, Piotr Głowacki, Weronika Książkiewicz, Tomasz Karolak, Ewa Błaszczyk, Paweł Domagała, Katarzyna Bujakiewicz, Danuta Stenka;
    - gatunek: komedia romantyczna.

    Jak ja nie znoszę walentynek..  jest niewiele rzeczy, które mnie tak irytują jak to niby święto. Ja rozumiem, że miłość, że pary, ale to wszystko jest ubrane w tak wielką napompowaną sztuczność, że normalnie wytrzymać nie można. No dobra, narzekam jak główna bohaterka z filmu Listy do M. Nie przypadkiem wspominam ten tytuł - reżyserem Planety Singli, jak i wspomnianego "polskiego Kevina" jest Mitja Okorn, a producentem TVN. Listy do M świetnie się sprzedały więc postanowiono nakręcić coś według sprawdzonego przepisu. Dostajemy film, który całkiem nieźle się ogląda, ale na każdym kroku czujemy, że to jest kalka z innych produkcji z domieszką lokowania produktów, przebojów chwytających za serce oraz Karolaka. Mamy też Macieja Stuhra, którego postać nie jest zbyt oryginalna, ale nawiązania do filmów Jerzego Stuhra są miłą niespodzianką (Wodzirej, Seksmisja). Słowa uznania należą się też dla Agnieszki Więdłochy - zagrała uroczą, zakompleksioną dziewczynę. Dziewczyna ma całkiem dobry warsztat, ale obawiam się teraz będzie zbyt mocno eksploatowana przez TVN. Mam złe przeczucie.

    Czytaj więcej

  • Most szpiegów - 2015

    plakat promujący
    Most szpiegów,
    (Bridge of Spies) - 2015;
    - reżyseria: Steven Spielberg;
    - scenariusz: Matt Charman, Ethan Coen, Joel Coen;
    - wybrana obsada: Tom Hanks, Mark Rylance, Amy Ryan;
    - gatunek: dramat, thriller.

    Uważam, że Spielberg jest wielkim reżyserem, ale ostatnio zaczął chorować na syndrom Wajdy. Jest przekonany o swoim mistrzostwie, ale też nie chce ryzykować z nowymi pomysłami - zaczyna odcinać kupony od tego co zrobił wcześniej, a w wolnych chwilach kręci filmy "patriotyczne".
    Most szpiegów opowiada historię opartą na faktach,. Lata sześćdziesiąte, zimna wojna w pełni, a na amerykańskiej ziemi zostaje zatrzymany radziecki szpieg. Ma zostać skazany, ale żeby móc to zrobić to najpierw trzeba mu znaleźć obrońcę (Tom Hanks). Wynik procesu jest już ustalony, ale pozory trzeba zachować. W kolejnym etapie filmu okazuje się, że Rosjanie również posiadają szpiega (pilot maszyny szpiegującej) i że optymalnym wyjściem będzie wymiana więźniów.. niestety w tamtych czasach negocjacje do prostych nie należały..
    Ciekawie pokazano sam motyw sądzenia szpiegów - nie zauważyłem różnic pomiędzy Ameryką a Rosją Radziecką. Rządzący w obu krajach muszą się liczyć z opinią publiczną i wiele działań jest na pokaz. W każdym systemie działa to w podobny sposób.
    Tak w skrócie wygląda zarys fabuły. Po skończeniu seansu miałem uczucie, że historia jest całkiem interesująca, ale zabrakło pomysłu i pewnej pasji w jej opowiadaniu. Sprawiło to, że seans nie jest zbyt wciągający.. bądźmy szczerzy -trudno na nim nie zasnąć. Braki narracyjne są rekompensowane dobrą grą aktorską i pieczołowicie wykonaną scenografią.
    Ewidentnie mamy do czynienia z produktem, a nie dziełem. Myślę, że różnica jest wyczuwalna.
    Jest to produkt wysokiej jakości, ale nie zasługuje na więcej niż sześć. Za płaskie to wszystko.
    sześć

    Czytaj więcej

  • Pakt z diabłem - 2015

    plakat promujący
    Pakt z diabłem
    (Black Mass) - 2015;
    - reżyseria: Scott Cooper;
    - scenariusz: Jez Butterworth, Mark Mallouk;
    - wybrana obsada: Johnny Depp, Joel Edgerton, Benedict Cumberbatch, Dakota Johnson, Kevin Bacon, Peter Sarsgaard, Jesse Plemons;
    - gatunek: dramat, thriller.

    Film inspirowany prawdziwymi wydarzeniami. James Bulger jest lokalnym gangsterem, który dzięki współpracy z FBI staje się poważnym graczem w Bostonie. Agencja dzięki donosom skupia uwagę na wszystkich biznesowych konkurentach Bulger'a. Pozornie FBI na współpracy z wpływowym informatorem nieźle wychodzi, ale pojawia się pytanie czy to jest moralne. Czy współpracownikiem agencji może być każdy gangster? Gdy w Polsce pojawiła się instytucja świadka koronnego wielu zadawało podobne pytania. Czy szefowie gangów mogą liczyć na współpracę z organami ścigania?
    Pakt z diabłem zapowiadał się bardzo intrygująco, ale reżyser nie podołał zadaniu. Miał dobry materiał na film, ale nie potrafił weń wpompować odpowiedniego klimatu. Grający główną rolę J. Depp również wypadł nijako, nadrabiają za to aktorzy drugoplanowi i scenografia (te samochody i skóry)... ale powiedzmy sobie szczerze, że to trochę za mało. Po seansie czułem mega pustkę. Zero emocji. Film zniknie gdzieś w czeluściach filmowych wspomnień. Zabrakło pazura, który by się mocno wbił w świadomość widza.

    Czytaj więcej

  • Joy - 2015

    plakat promujący
    Joy - 2015;
    - reżyseria: David O. Russell;
    - scenariusz: David O. Russell;
    - wybrana obsada: Jennifer Lawrence, Robert De Niro, Bradley Cooper, Edgar Ramírez, Virginia Madsen, Isabella Rossellini;
    - gatunek: biograficzny, dramat, komedia.

    Kolejny tytuł, który ma nas utwierdzić, że amerykański sen jest możliwy do zrealizowania. Dla chcącego nie ma rzeczy niemożliwych. Tym razem sen spełnia zwykła, samotna matka, która w wyniku natchnienia wynalazła mopa, którego nie trzeba wyżymać. Teraz o mopach wiem wszystko. Oczywiście spełnienie snu nie było proste - sprawy nie ułatwiają nieuczciwi partnerzy, brak doświadczenia, brak kapitału, ale przede wszystkim rodzina, która do idealnych nie należy. Główny wątek filmu do mnie nie trafił. Na nic tu starania Lawrence (dostała Złotego Globa, może będzie Oscar) oraz pozostałych aktorów - doświadczenia Joy nie są zbyt porywające. Na większą uwagę zasługuje jeden z drugoplanowych wątków. Joy nie potrafi sprzedać swojego produktu, ale to się zmienia gdy trafia do nowopowstałej stacji FOX, która specjalizuje się w handlu telewizyjnym. Sprzedaż zyskuje całkiem nowe oblicze. Teraz każdy może zadzwonić i zamówić upragniony produkt - a to wszystko bez wychodzenia z domu. Film opowiadający o początkach takiego handlu byłby dla mnie o wiele bardziej interesujący.
    Szkoda, że w scenariuszu, aż tyle miejsca poświęcono na wątek osobisty bohaterki, akcja zaczyna się rozkręcać dopiero od połowy filmu - wtedy pojawia się motyw sprzedaży i biznesu.

    Czytaj więcej

  • Świąteczna gorączka - 1996

    plakat promujący
    Świąteczna gorączka
    (Jingle All the Way) - 1996;
    - reżyseria: Brian Levant;
    - scenariusz: Randy Kornfield;
    - wybrana obsada: Arnold Schwarzenegger, James Belushi, Sinbad, Phil Hartman, Rita Wilson;
    - gatunek: komedia, familijny.

    Te święta były zdecydowanie pod znakiem Arnie'go, mam wrażenie, że w ramówce każdej stacji był jakiś film z jego udziałem - bynajmniej mi to nie przeszkadzało. Lubię tego aktora i nie boję się tego przyznać. Niektóre filmy z jego udziałem widziałem dziesiątki razy, ale Świątecznej gorączki nie znałem. Jakoś mi zawsze umykała.
    Arnie gra tu zapracowanego ojca, który tuż przed świętami próbuje kupić dziecku prezent. To nie może być nic przypadkowego - to musi być konkretna zabawka (Turbo-Man), która rządzi wyobraźnią dzieciaków. Dziś to pewnie byłby Spiderman, BB-8 tudzież inny Minionek. Arnie za wszelką cenę stara się zdobyć upragnioną zabawkę, ale nie jest łatwo - w sklepach puste półki, allegro nie ma, a na zabawkę polują też inni zdesperowani ojcowie. Jak dla mnie Świąteczna gorączka to świetny przykład niezłego kina familijnego. Jest sporo akcji, śmieszne momenty, ale przede wszystkim świąteczny happy end. Czego oczekiwać więcej?

    Czytaj więcej

  • Praktykant - 2015

    plakat promujący
    Praktykant
    (The Intern) - 2015;
    - reżyseria: Nancy Meyers;
    - scenariusz: Nancy Meyers;
    - wybrana obsada: Robert De Niro, Anne Hathaway, Rene Russo, Adam DeVine, Zack Pearlman;
    - gatunek: komedia, dramat.

    Ben prowadził bardzo intensywne życie zawodowe, ale przyszedł czas na emeryturę. Nadmiar wolnego czasu nie daje mu szczęścia, a wręcz przeciwnie, sprawia, że zaczyna się nudzić. Postanawia zmienić coś w swoim życiu i zatrudnia się jako praktykant w sklepie internetowym, który z małego interesu zaczyna przekształcać się w prężnie działający biznes pod kierownictwem ambitnej i zapracowanej Jules.
    Chyba już się domyślacie na czym będzie się opierać główna oś akcji? Zderzenie totalnie różnych światów.. spokojny, szarmancki Ben, który przez lata pracował w jednej firmie, a w życiu prywatnym miał tylko jedną żonę, a z drugiej strony zdziecinniali chłopcy, chwilowe romanse, praca ponad miarę i niesamowita ulotność tego co nas otacza. Jaki klarowny podział.. rozumiem, że uproszczenia są potrzebne, dzięki nim łatwiej można prowadzić narrację, Doskonale to rozumiem i nawet akceptuję. Uważam, że obecnie młode pokolenie żyje na zbyt wygórowanych obrotach, które kiedyś przyniosą negatywne skutki i gdyby fabuła konsekwentnie trzymała się tej linii fabularnej to film dostałby ode mnie znacznie wyższą notę. Niestety w drugiej połowie filmu pierwsze nuty zaczynają grać sprawy sercowe - zderzenie cywilizacji pod naporem miłości odchodzi do lamusa.. trudno też nie odnieść wrażania, że reżyserka nie przepada za kobietami odnoszącymi zawodowe sukcesy. Powiedzmy sobie otwarcie - Praktykant ma kilka dobrych momentów, jest czarujący De Niro, ale też irytujący głos Hathaway. Jako całość szybko popadnie w zapomnienie. Podejrzewam, że i w telewizji będzie rzadkim gościem..

    Czytaj więcej

  • Ant-Man - 2015

    plakat promujący
    Ant-Man - 2015;
    - reżyseria: Peyton Reed;
    - scenariusz: Adam McKay, Paul Rudd, Edgar Wright, Joe Cornish;
    - wybrana obsada: Paul Rudd, Michael Douglas, Evangeline Lilly, Corey Stoll, Michael Peña;
    - gatunek: akcja, science fiction.

    Jeszcze rok temu bezkrytycznie podchodziłem do wszystkich produkcji sygnowanych przez Marvela. Nadal lubię te produkcje, ale coraz bardziej sceptycznie podchodzę do tych filmów. Avengersi nadal się jakoś bronią, ale pozostałe tytuły niezbyt trafiają w moje gusta. Do tej grupy zdecydowanie zalicza się Ant-Man. Zwiastuny zapowiadały całkiem zabawną bajeczkę, ale bez entuzjazmu podchodziłem do seansu - kolejny raz przeczucie mnie nie zmyliło. Historia złodzieja, który po zażyciu specjalnej mikstury i założeniu specjalnego kostiumu zmienia się w superbohatera wielkości mrówki nie ma w sobie nic co by mnie zainteresowało. Jest to bardziej materiał na kino familijne niż dobre science fiction. Główny bohater i antybohater nie przyciągają uwagi, są dramatycznie nijacy, ale na szczęście drugoplanowa rola Pena'y minimalnie ożywia akcję. Ant-Man'a obejrzałem w wersji z dubbingiem.. całe szczęście - przynajmniej było bardziej śmiesznie i interesująco. I tyle większych pozytywów. Mam wrażenie, że Marvel nie do końca miał pomysł na ten film, ale kalendarz premier trzeba było czymś wypełnić. Podejrzewam, że takich filmów będzie teraz coraz więcej.. takich wypełniaczy czasu, które długo w pamięci nie zostaną.

    Czytaj więcej

  • Mama - 2015

    Plakat promujący
    Mama (Ma Ma) - 2015;
    - reżyseria: Julio Médem;
    - scenariusz: Julio Médem;
    - wybrana obsada: Penelope Cruz, Luis Tosar;
    - gatunek: dramat.

    Magda dowiaduje się, że ma raka piersi... zamiast się załamać zaczyna gruntownie zmieniać swoje życie.. zaczyna walczyć o swoje życie i szczęście. Brzmi średnio interesująco, ale przez znaczną część filmu było to przekonujące. Niesamowita gra Cruz nadała niesamowitej ekspresji niezbyt porywającej historii. Walka z chorobą była świetną podstawą do pokazania iż należy korzystać z każdego dnia życia - zwłaszcza, że świat wokół się wali.. niestety Medem przeszarżował.. niepotrzebne przeciągnął fabułę. Z dobrego dramatu z ładzrobił kiczowatą opowiastkę. Bajkę dla fanów Coelho. Często reżyser jest porównywany do Almodora - uważam, że słusznie, jest podobna stylistyka i talent, ale Medem musi się jeszcze wiele nauczyć (na plus zaliczam mu operowaniem czasem w filmie).. Operowanie kiczem nie jest proste i bardzo łatwo przekroczyć granicę śmieszności. Niepotrzebne wstawki z rosyjską dziewczynką i animacje serca.
    Film oceniam na sześć, ale nie ukrywam, że notę podnosi Penelope.
    sześć

    Czytaj więcej