"Nigdy nie byłem miły… ale postaram się być uroczy"

  • American Crime - sezon 1

    american crime s 1
    American Crime

    - sezon 1, 2015;
    - stacja: ABC, scenarzysta: John Ridley;
    - wybrana obsada: Felicity Huffman, Timothy Hutton, Benito Martinez, W. Earl Brown, Penelope Ann Miller, Richard Cabral, Caitlin Gerard, Elvis Nolasco, Johnny Ortiz, Shane Jacobsen, Regina King;
    - gatunek: dramat.

    Na ten serial trafiłem całkiem przypadkowo. Owszem poszukiwałem nowych tytułów, ale planowałem obejrzeć American Crime Story. Te podobieństwa w tytułach sprawiły, że na mój ekran trafiła prawdziwa, mało znana perełka.

    Amerykańskie miasteczko. Zwykły dom dwójki młodych "białych" ludzi i zbrodnia, która zostawiła krwawy ślad na ścianach. On został zamordowany, a ona w stanie krytycznym ląduje w szpitalu. Policja działa dosyć szybko dokonuje brutalnego zaaresztowania trzech podejrzanych. Dowody są bardzo słabe.. ale podejrzani idealnie pasują do profilu - są kolorowi. Przez jedenaście epizodów obserwujemy wielowarstwowe zmagania pomiędzy służbami, które chcą szybko zakończyć postępowanie, rodzinami ofiar pragnących zemsty, a oskarżonymi i ich bliskimi, którzy zostali przemocą wciągnięci w wir wydarzeń. Wina? Tak naprawdę nie ona jest istotna. Liczy się szybkie uczucie ulgi i świadomość, że mordercy zostali ujęci.

     

  • Ostatni okręt - sezon 3

    ostatni okret s 3
    Ostatni okręt
    ,
    (The Last Ship) - 2016;
    - sezon 3, TNT;
    - wybrana obsada: Eric Dane, Adam Baldwin, Travis Van Winkle, Charles Parnell, Chris Sheffield, Jocko Sims, John Pyper-Ferguson,
    - gatunek: dramat, akcja, science fiction.

    Miałem sobie całkowicie odpuścić ten serial, ale przyznaję, że latem potrzebuję lekkich pozycji z dużą ilością wartkiej akcji. W tym roku niespecjalnie miałem ochoty odkrywać nowe sensacyjne pozycje więc dałem Ostatniemu okrętowi kolejną szansę... i chyba jest to ostatnia szansa.
    Trzeci sezon zaskakuje niemalże całkowitym odejściem od tematu epidemii. Okręt teraz znajduje się u wybrzeży azjatyckich państw, a główna akcja skupia się na wątkach politycznych wspieranych wojennymi działaniami żołnierzy z ostatniego ocalałego niszczyciela. W ogóle to okazuje się, że ocalonych jest naprawdę wiele okrętów. Poczułem się ciut oszukany. Doskonale rozumiem, że po odkryciu szczepionki akcję trzeba było skierować na nowe tory, ale kierunek zmian niekoniecznie mi się podoba. Serial stracił swój cały postapokaliptyczny urok.

     

  • Kwarantanna - sezon 1

    kwarantanna
    Kwarantanna,
    (Containment) - 2016;
    - sezon 1, 2016;
    - Eyeworks dla The CW;
    - twórca: Julie Plec;
    - wybrana obsada: David Gyasi, Christina Marie Moses, Chris Wood, Kristen Gutoskie, Claudia Black, George Young, Hanna Mangan Lawrence, Trevor St. John;
    - gatunek: dramat.

    Spójrzcie na plakat - wygląda dziwnie znajomo? Pewnie, że tak - niemal identyczny miał serial 12 małp, o którym pisałem nie tak dawno temu. Ten plakat, choć wtórny, zachęcił mnie do obejrzenia Kwarantanny. Poza tym doskonale wiecie, że mam wielką słabość do filmów postapokaliptycznych, a ten tytuł można zaliczyć częściowo do tej kategorii.
    Czasy współczesne, miasto, szpital. Na izbę trafia człowiek, który wygląda na przeziębionego. Pacjent szybko umiera, a objawy zaczynają się pojawiać wśród innych członków personelu. Już wiadomo, że mamy do czynienia z bardzo groźnym wirusem, który łatwo się przenosi i szybko zabija. Szpital i dzielnica wokół zostaje bardzo szybko objęty kwarantanną. Część miasta zostaje całkowicie odcięta od świata.. a jej mieszkańcy w zasadzie skazani na śmierć. Wyizolowane społeczeństwo próbuje się chronić we własnych domach, ale szybko pojawiają się problemy. Brakuje żywności, leków, a na ulicach staje się bardzo niebezpiecznie. Kwarantanna jest kolejnym przykładem na to, że niezły pomysł na serial jest zmarnowany przez dziurawy scenariusz i słabą realizację.

     

  • Gra o tron - sezon 6

    gra o tron s 6
    Gra o tron - sezon 6,
    (Game of Thrones) - 2016;
    - HBO, ekranizacja prozy George’a R.R. Martina;
    - twórcy: David Benioff, D.B. Weiss;
    - wybrana obsada: Lena Headey, Peter Dinklage, Emilia Clarke, Maisie Williams, Kit Harington, Iain Glen, Sophie Turner, Nikolaj Coster-Waldau, Rory McCann, Alfie Allen, Aidan Gillen, Conleth Hill, Julian Glover, Jacob Anderson;
    - gatunek: dramat, fantasy, przygodowy.

    Nie lubię oglądać seriali na raty, a to sprawia, że mam mały problem z Grą o tron. Co prawda udało mi się obejrzeć niemal za jednym zamachem.. ale czas oczekiwania był dosyć trudny. I nie chodzi o to, że uważam ten serial za wybitny. Ilość materiałów i spoilerów w serwisach (nie tylko filmowych) sprawiła, że przestałem mieć ochotę na ten tytuł. Zaczęło się całkiem niewinnie - czy Snow żyje? To pytanie się pojawiało przez kilka miesięcy niemal codziennie... później machina promocyjna za pomocą mediów społecznościowych zaczęła działać na olbrzymich obrotach. Każdy epizod szóstego sezonu to olbrzymie ilości materiałów w sieci, a w nich między innymi: materiały z planu, zwiastun z odcinka, recenzje odcinka, wywiady, komentarze, memy. Ten zmasowany atak medialny nie zachęcał mnie do oglądania. Efekt był odwrotny - czułem się zmęczony tym tytułem. Wolę bardziej kameralne tytuły.

     

  • Człowiek z Wysokiego Zamku - sezon 1

    czlowiek z wysokiego zamku
    Człowiek z Wysokiego Zamku,
    (The Man in the High Castle) - sezon 1;
    - twórca: Frank Spotnitz;
    - Amazon, 2015;
    - wybrana obsada: Alexa Davalos, Luke Kleintank, DJ Qualls, Cary-Hiroyuki Tagawa, Rupert Evans, Joel De La Fuente, Rufus Sewell;
    - gatunek: dramat, science-fiction.

    Nieustannie poszukuję nowych serialowych tytułów. Rzeczy, które są mniej znane, ale są powiewem świeżości na rynku seriali. Przez ostatnie kilka lat mocno zmieniły się preferencje widzów. Seriale kryminalne i medyczne są w odwrocie, a zaczynają dominować pozycje, które przez cały sezon opowiadają jedną historię. Jestem wielkim fanem takich tytułów, ale przeważnie czekam, aż powstanie cały sezon.. nie lubię oglądać na raty.
    The Man in the High Castle to ekranizacja powieści Philipa K. Dicka z 1962 roku. Jest to też pierwszy tytuł Amazon'a, który trafił na mój ekran. Czyżby w przyszłości miały dominować produkcje Amazon'a i Netflix'a, a klasyczne amerykańskie stacje telewizyjne stracą na znaczeniu? Myślę, że rynek telewizyjny czekają olbrzymie zmiany.
    O fabule słów kilka.
    Druga wojna światowa skończyła się dwadzieścia lat temu... ale wynik jest inny niż znamy z historii. Ameryka zostaje podzielona pomiędzy dwóch okupantów: Nazistowskie Niemcy oraz Cesarstwo Japonii. Dwie różne dyktatury, które ze sobą współpracują, ale konflikt wisi w powietrzu. W Ameryce działa ruch oporu, ale jego aktywność ma mocno okrojony charakter. Wszystko się zmienia gdy zaczynają się pojawiać tajemnicze taśmy, na których są filmy, które pokazują, że przeszłość i przyszłość mogły inaczej wyglądać. Hitlerowi mocno zależy by zdobyć i zniszczyć wszystkie nagrania, a to znaczy, że mu w pewien sposób zagrażają. Może jednak warto o nie walczyć? Kolejna pozycja o niebagatelnym znaczeniu kina w kreowaniu emocji i postaw w społeczeństwie.

     

  • W garniturach - sezon 5

    suits s 5
    W garniturach,
    (Suits) - 2015-2016;
    - sezon 5, USA Network,
    - twórca: Aaron Korsh;
    - wybrana obsada: Gabriel Macht, Patrick J. Adams, Rick Hoffman, Meghan Markle, Sarah Rafferty, Gina Torres;
    - gatunek: dramat, prawniczy.

    Suits wrócił na mój ekran - po czwartym sezonie szybko nadrobiłem zaległości i ruszyłem z piątą serią.
    Mike wrócił do kancelarii i wszystko wraca na swoje tory. Wydaje się, że prawnicy na nowo mogą się zająć tylko pracą. Pozorne bezpieczeństwo zakłóca bunt w kancelarii. Jessica znów nie może się czuć bezpiecznie. Mogłaby liczyć na wsparcie Harvey'a, ale jej czołowy pitbull ma problemy z sobą. Niby jest to nowy wątek, ale doskonale wiemy, że to już było. W drugiej połowie powraca motyw oszustwa Mike'a. O jego tajemnicy wiedzą już niemal wszyscy - w końcu ktoś musiał to zgłosić służbom.

     

  • Detektyw- sezon 1

    Detektyw
    Detektyw,
    (True Detective) - sezon 1;
    - twórca: Nic Pizzolatto;
    - HBO, 2014;
    - wybrana obsada: Matthew McConaughey, Woody Harrelson, Michelle Monaghan, Michael Potts, Tory Kittles;
    - gatunek: dramat, kryminał.

    W końcu przyszedł czas na Detektywa. Większość moich znajomych zachwycała się tym serialem, a ja próbowałem dwukrotnie bezskutecznie podejść do tego tytułu. Za każdym razem odpuszczałem po pierwszym epizodzie. Po dłuższej przerwie dałem tytułowi ostatnią szanse i... i jestem mega usatysfakcjonowany - to kolejny dowód na to, że niektóre tytuły muszą trafić na odpowiedni humor widza - dlatego też zasadne jest ocenianie filmów, seriali po każdym obejrzeniu - ocena to głownie emocje związane z dziełem. Zero obiektywizmu.

     

  • Banshee - sezon 4 - finał

    banshee s 4
    Banshee - Sezon 3
    - 2016 - Cinemax;
    - twórcy: David Schickler, Jonathan Tropper;
    - wybrana obsada: Ivana Miličević, Antony Starr, Hoon Lee, Frankie Faison, Lili Simmons, Eliza Dushku, Matthew Rauch, Ulrich Thomsen, Tom Pelphrey;
    - gatunek: kryminał, dramat, akcja.

    Pamiętam moje wrażenia po pierwszym sezonie. Wszystkim zachwalałem ten tytuł, był świeży, brutalny, ostry, ale też posiadał wyrazistych bohaterów i nieźle rozpisaną fabułę. Później był słabszy drugi sezon, ale w trzeciej odsłonie twórcy wrócili do dawnej formy i pokazali, że Banshee jest nadal dobrym tytułem. Dlatego też spokojnie czekałem na sezon finałowy - godne zakończenie historii o niebezpiecznym małym miasteczku.

     

  • Hawaii Five-0 - sezon 4

    hawaii five 0 s 4
    Hawaii Five-0;
    - sezon 4 (CBS -2013-2014)
    - twórca: Leonard Freeman;
    - wybrana obsada: Alex O'Loughlin, Scott Caan, Daniel Dae Kim, Grace Park, Taylor Wily, Masi Oka, Michelle Borth, Chi McBride, Jorge Garcia;
    - gatunek: dramat, kryminał.

    Po dłuższej przerwie wróciłem do tego serialu. To jeden z ostatnich tytułów w tym klimacie, który jest u mnie na tapecie. Ostatnio bardziej skupiam się na filmach niż serialach, ale do Hawaii mam sentyment. Podobnie było z Tożsamością szpiega. Wiem, że te seriale nie są wybitne, ale miejsce akcji zdecydowanie na mnie działa.
    Czwarty sezon Hawaii Five-0 w mojej ocenie jest sporo słabszy od pierwszych dwóch serii. Utrzymuje podobny poziom jak trzeci sezon, ale potencjał jest na dużo więcej. Gdybym był scenarzystą to postawiłbym większy nacisk na tematy łączące poszczególne epizody a także na większe urozmaicenie wątków kryminalnych. Dobrym pomysłem było wprowadzenie Chi McBride oraz Jorge Garcia do obsady - pojawił się element świeżości, ale nie ukrywajmy - obsada męska teraz zbyt mocno dominuje.. Potrzeba zmian ;)

     

  • House of Cards - Sezon 4

    house of cards s 4
    House of Cards;
    - sezon 4, Netflix, 2016;
    - twórcy: Beau Willimon;
    - wybrana obsada: Kevin Spacey, Robin Wright, Boris McGiver, Jayne Atkinson, Mahershala Ali, Michael Kelly;
    - gatunek: dramat, polityczny

    Nie ukrywam, że traktuję House of Cards jako produkt znakomicie zrealizowany, ale scenariuszowo niezbyt oryginalny. Było wcześniej kilka znakomitych pozycji, które bez zaplecza promocyjnego przeszły bez echa. Trzeci sezon mnie rozczarował i miałem obawy, iż serial już nie osiągnie poziomu z pierwszego sezonu.
    Na szczęście scenarzyści w porę się zorientowali, że potrzebują nowego elementu, który popchnie akcję do przodu. Elementu, który doda większęj dramaturgii. Czwarty sezon rozpoczyna się od konfliktu (brawo). Prezydent Underwood musi zmierzyć się z przeciwnikiem, który zna go na wylot. W końcu wykorzystano potencjał drzemiący w Claire Underwood i szkoda tylko, że nie zrobiono z tego konfliktu motywu przewodniego na cały sezon. Po kilku epizodach małżeństwo znów jednoczy siły i wspólnie walczy o reelekcję.
    W tle tej walki pojawiają prawdziwe problemy współczesnego świata: terroryzm, ceny ropy, upadająca (ale potrzebna silna) Rosja, prawo dostępu do broni czy też kwestia wykorzystania danych, które zostawiamy w sieci do celów politycznych. Za te wątki należą się słowa uznania. Natomiast raziło mnie w tym sezonie lokowanie produktu. Trochę za dużo Samsunga i Agar.io. Można było zrobić to bardziej subtelnie.

     

  • W garniturach - sezon 4

    plakat
    W garniturach,
    (Suits) - 2014-2015;
    - sezon 4, USA Network,
    - twórca: Aaron Korsh;
    - wybrana obsada: Gabriel Macht, Patrick J. Adams, Rick Hoffman, Meghan Markle, Sarah Rafferty, Gina Torres;
    - gatunek: dramat, prawniczy.

    Po dłuższej przerwie wróciłem do Suits. Ostatnio dużo mniej seriali oglądam, ale czasem mam ochotę na coś luźniejszego - mam tu na myśli zarówno formę jak i długość seansu.
    Czwarty sezon rozpoczyna się całkiem interesująco. Mike zmienił pracę i nie musi już kłamać. Bycie inwestorem (to nowa praca) to nie tylko spore zarobki, ale także nowy poziom odpowiedzialności i schematu postępowania, który niekoniecznie pasuje Mike'owi. Ma okazję za to zmierzyć się z Harvey'em, ale bratobójcza walka nie daje szacunku ani spełnienia. Zmiana pracy jest kwestią czasu. W drugiej połowie ostro miesza Litt (jak zawsze można na nim polegać), ale mam wrażenie, że scenarzyści z tego wątku mogli dużo więcej wyciągnąć. Tu było spore rozczarowanie bo będzie trudno wrócić do tego wątku.
    Formuła serialu wydaje się już powoli wyczerpywać. Coraz więcej osób wie o wykształceniu Mike'a, ale widza przestaje już to interesować. Ileż razy można słyszeć z ekranu: On(a) wie!

     

  • Z archiwum X - sezon 10

    z archiwum x sezon 10
    Z archiwum X,
    (The X files, sezon 10, 2016);
    - twórca: Chris Carter;
    - Fox;
    - wybrana obsada: David Duchovny, Gillian Anderson, William B. Davis, Mitch Pileggi;
    - gatunek: science fiction, thriller.

    Jeden z kultowych seriali mojego dzieciństwa doczekał się kontynuacji. Bardzo kibicowałem temu projektowi. Zwłaszcza, że to nie miał być remake, ale kontynuacja z Duchovnym i Anderson. Coś takiego musiało trafić na moją listę. Później czytałem o zamieszaniu z płacami dla aktorów i sobie pomyślałem żeby im zapłacili ile chcą, w końcu nie zawsze dziecięce wspomnienia na nowo mają życie. Nie sądziłem jednak, że będzie to nieudolna reanimacja trupa.
    Zawiodłem się na kilku płaszczyznach. Przede wszystkim dotarło do mnie, że jeśli ma powstać nowy serial o archiwum X to musi on mieć całkiem nową obsadę. Dziesiąty sezon tonie głównie przez naszych ulubionych agentów. Duchowny cały czas myśli, że gra w Californication a Anderson nie może się przebić przez warstwę botoksu. Dialogi pomiędzy głównymi bohaterami są nudne i bez polotu. Twórcy serialu zapomnieli też, że to był serial science-fiction na granicy horroru. Był kiedyś niesamowity klimat z którego w recenzowanym sezonie nie ma nic. Pozostała tylko muzyka z czołówki użyta jako dzwonek telefonu Muldera. Owszem może to i śmieszne, ale przecież ten serial nie powinien taki być. Takich elementów jest mnóstwo. Całość bardziej przypomina parodię niż kontynuację serii.

     

  • Impersonalni - Sezon 4

    plakat promujący
    Impersonalni;
    Person of Interest (2014-2015), sezon 4;
    - CBS;
    - twórca Jonathan Nolan;
    - wybrana obsada: Jim Caviezel, Michael Emerson, Kevin Chapman, Amy Acker, Sarah Shahi, Winston Duke;
    - gatunek: kryminał, thriller.

    Wprowadzenie tak zwanej ustawy inwigilacyjnej jest dobrym pretekstem do napisania kilka słów o czwartym sezonie Person of Interest.
    Główną osią fabularną jest istnienie maszyny, która ma dostęp do wszystkich kamer i mikrofonów na świecie. Skomplikowane algorytmy analizują zebrane dane (od wszystkich) i na tej podstawie można próbować przewidywać przestępstwa, które dopiero się wydarzą. Podczas oglądania pierwszego sezonu wizja takiej maszyny wydawała mi się przerażająca. Minęło kilka lat, w realu technika w szalonym tempie się rozwija , powstają pierwsze sztuczne inteligencje, wielkie koncerny zaczynają dominować w naszym życiu - a stacja CBS wypuściła czwarty sezon serialu, w którym koncepcja maszyny mocno ewoluowała. Przede wszystkim pojawiła się druga maszyna, która nie posiadała ograniczeń pierwszej. "Samarytanin" (tak się nazywa) nie ma ograniczeń, jest pełnowartościową sztuczną inteligencją, która bez problemu zabija by osiągnąć swoje wyznaczone cele. Ma dostęp nie tylko do kamer, ale do całej infrastruktury, która oplata ludzkość. To dopiero niesamowicie mocna wizja. Klimat osaczania przed algorytmy potęgują poszczególne wątki w epizodach. Twórcy serialu uświadamiają nas, że na wielu płaszczyznach możemy być sterowani. Pierwszy etap to wyszukiwarki - wierzymy, że wyniki podawane są najlepsze, ale przecież one też są odpowiednio moderowane. Asystenci głosowi to ten sam problem. Newsfeedy w portalach społecznościowych - chyba nie muszę przypominać o "badaniach" Facebooka nad nastrojami użytkowników platformy. Ufamy GPS, ale skąd pewność, że nas zawsze odpowiednio prowadzi? Dobór wiadomości i nagłówków też nie jest przypadkowy. Dodajmy do tego całą masę urządzeń, o których nawet nie wiemy, że istnieją, a korzystamy z nich niemal codziennie. Na sam koniec najważniejszy element. Nasze elektroniczne życie, ślad. Jeśli zostanie wymazane to niemalże przestajemy żyć - zostaniemy tylko widmem, które jest poza biegiem wydarzeń.

     

  • Fargo, sezon 2

    plakat promujący
    Fargo - 2015
    FX, sezon 2 (10 epizodów);
    - wybrana obsada: Kirsten Dunst, Jesse Plemons, Patrick Wilson, Ted Danson, Jean Smart, Jeffrey Donovan, Angus Sampson, Bokeem Woodbine;
    - gatunek: dramat, kryminał.

    Drugi sezon Fargo za mną. Akcja serii dzieje się w latach siedemdziesiątych. To wtedy przez Fargo pierwszy raz przelała się fala przemocy, która niosła z sobą krwawe żniwo. Tym razem osią wydarzeń jest wojna o terytorium pomiędzy rodziną Gerhardt'ów oraz mafią z dużego miasta. Sprawy przybierają ostry obrót za sprawą kilku przypadkowych zdarzeń, których nikt nie mógł przewidzieć, a rozpędzonej machiny nie da się łatwo zatrzymać. Przemoc rodzi przemoc, a każdy ma swoje interesy, które stara się zrealizować. Ginie coraz więcej osób, a w tle polityczne zmiany w Ameryce oraz strach przed ufo. Ten ostatni element był całkowicie zbędny - kompletnie nie pasował do konwencji serialu. Minęło też trochę czasu zanim przyzwyczaiłem się do obsady. Pierwszy sezon pod tym względem wyglądał o niebo lepiej, ale i tak słowa uznania należą się dla niesamowitej Kirsten Dunst (dawno tej aktorki nie widziałem na ekranie) oraz dla J. Donovan'a, którego polubiłem w serialu Burn Notice. Na plus trzeba też zaliczyć niesamowity klimat lat siedemdziesiątych oraz świetną charakteryzację i scenografię.

     

  • Banshe - sezon 3

    plakat promujący
    Banshee - Sezon 3
    - 2015 - Cinemax;
    - twórcy: David Schickler, Jonathan Tropper;
    - wybrana obsada: , Ivana Miličević, Antony Starr, Hoon Lee,
    Demetrius Grosse, Trieste Kelly Dunn, Ulrich Thomsen, Lili Simmons, Tom Pelphrey, Langley Kirkwood;
    - gatunek: kryminał, dramat, akcja.

    Trzeci sezon Banshee zaliczony. Całkiem niedawno pisałem o drugiej odsłonie i wyraziłem w tamtej notce nadzieję, że ten sezon jest tylko chwilowym załamaniem w opowieści o Bezimiennym. Na szczęście trzeci sezon poziomem nie ustępuje premierowej serii. Tempo akcji jest oszołamiające. Serial słynie z dużej dawki przemocy oraz z mocnych scen seksu. Przemoc została, ale na seks już brakło miejsca. Fabuła pędzi z odcinka na odcinek nie zostawiając miejsca na przestoje. W miasteczku Banshee krew leje się strumieniami. Trudno wypracowany kompromis pomiędzy wpływowymi mieszkańcami znika gdy pojawiają się nowi bohaterowie. Mieszkańcy rezerwatu wchodzą na wojenną ścieżkę, konflikt pomiędzy Szeryfem a Proctor'em staje się coraz bardziej krwawy, ale w tle mamy jeszcze motyw z Gwardią Narodową oraz z nazistami. Można powiedzieć, że miasteczko jest w stanie wojny.. ale trudno określić strony konfliktu - wygląda to na walkę każdego z każdym. Tymczasowe sojusze już nie gwarantują przeżycia.

     

  • House of Cards - Sezon 3

    plakat promujący trzeci sezon
    House of Cards;
    - sezon 3, Netflix, 2015;
    - twórcy: Beau Willimon;
    - wybrana obsada: Kevin Spacey, Robin Wright, Kate Mara, Mahershala Ali, Michael Kelly;
    - gatunek: dramat, polityczny.

    No to mamy pierwszą notkę w 2016 roku. Przypadkiem trafiło na czołową produkcję Netflixa. Ponoć ten rok ma należeć do tej stacji - planowana ekspansja na 200 krajów może zrewolucjonizować rynek medialny na świecie. Rynek muzyczny jasno wskazuje, że plan Netflixa ma spore szanse na powodzenie. Rozsądny abonament może skutecznie ograniczyć piractwo internetowe.. od lat uważam, że ludzie chcą mieć dostęp do światowych produkcji, są gotowi za to zapłacić, ale cena nie może być zbyt wygórowana..
    Wracając do tematu tej notki. Trzeci sezon HoC mnie rozczarował. Underwood jest prezydentem, ma władzę, ale wie, że to jest ulotne. Niedługo kolejne wybory a do nich musi się odpowiednio przygotować. Brakuje mu przyjaciół, zaplecza, tylko Claire stoi za nim murem.. czasem... Jak dla mnie ten sezon był mocno nierówny. Stanowczo za mało w nim wielkiej polityki, planowania, kalkulowania, a stanowczo za dużo problemów z życia osobistego prezydenta Underwooda. Rozumiem podkreślenie relacji łączących parę prezydencką, ale od tego serialu oczekiwałem czegoś innego. W sezonie najmocniejszą stroną były relacje pomiędzy Ameryką a Rosją. Postać Petrov'a jest niesamowicie intrygująca. Chętnie bym obejrzał spin-off House of Cards, którego akcja działaby się w Rosji. Inna rzeczywistość, mentalność, problemy polityczne, ale jeden wspólny mianownik. Dążenie do władzy - władza jako cel sam w sobie. Jeśli kiedyś powstanie taki serial, to pamiętajcie, że to był mój pomysł.

     

  • Banshee - Sezon 2

    plakat promujący
    Banshee - Sezon 2
    - 2014 - Cinemax;
    - twórcy: David Schickler, Jonathan Tropper;
    - wybrana obsada: , Ivana Miličević, Antony Starr, Ben Cross, Hoon Lee,
    Demetrius Grosse, Trieste Kelly Dunn, Ulrich Thomsen, Lili Simmons;
    - gatunek: kryminał, dramat, akcja.

    Pierwszy sezon mnie zachwycił, ale o drugim czytałem niezbyt przychylne recenzje. Dlatego też odwlekałem w czasie ile się dało. Postanowiłem dać szansę gdy zakończył się, ponoć rewelacyjny, sezon trzeci.

    Kolejny porcja przygód szeryfa Hood'a. Były przestępca udający szeryfa coraz bardziej wierzy w swoją misję.. Nie prowadzi nudnego życia, za dnia stróż prawa, a po służbie organizator napadów z bronią w ręku. Spokojne miasteczko coraz częściej jest splamione krwią. Tymczasowe zawieszenie broni pomiędzy lokalnymi graczami nie potrwa długo, każdy próbuje coś ugrać dla siebie. Lokalny mafioso, Indianie z rezerwatu, amisze, neonaziści, ukraiński morderca to tylko niektóre elementy układanki, która nie chce się spójnie tworzyć. Sezon drugi ma słabszy poziom, jak na serial akcji był zdecydowanie zbyt melancholijny i przegadany. Brakło też drapieżności, która była mocną stroną premierowej serii.

     

  • The Last Kingdom - sezon 1

    plakat do serialu
    The Last Kingdom - sezon 1 (2015);
    - twórca: Bernard Cornwell;
    - wybrana obsada: Alexander Dreymon, Adrian Bower, David Dawson, Ian Hart, Amy Wren;
    - dramat, historyczny,
    - BBC America.

    "Przeznaczenie jest wszystkim"

    Informacje o serialu znalazłem gdzieś w sieci. Miał to być lekki wypełniacz w oczekiwaniu na kolejny sezon Vikingów. Produkcja mało popularna, ale pozytywnie zaskakująca. Najazd wikingów na angielskie krainy, królestwa padają jedno za drugim. Ostał się tylko Wessex, którym włada bardzo religijny król Alfred. W wojenne tryby zostaje wciągnięty młody Uhtred, który z pochodzenia jest Sasem, ale został wychowany przez jednego z władców wikingów (Ragnara). Obie strony konfliktu traktują go jako niepełnowartościowego sojusznika. Uhtred z początku chce zaznać tylko spokoju, ale z czasem dociera do niego, że wojna i tak się o niego upomni, że jest tylko nic nie znaczącym trybikiem, który próbuje przeżyć i coś znaczyć..
    The Last Kingdom to nie tylko historia najazdów barbarzyńców. Osobiście serial miał dla mnie antykościelny i antyreligijny (to nie to samo) charakter. Bezkrytyczne i bezrefleksyjne oparcie na wierze nie pomaga w podejmowaniu właściwych decyzji, ale za to zawsze znajdą się tacy, co wiarę potrafią wykorzystać.. cokolwiek by się nie działo to należy to interpretować jako wolę bożą, a interpretatorzy posiadają realną władzę.
    The Last Kingdom aż się prosi by go porównać z Vikings .. i muszę przyznać, że w takim zestawieniu nie jest bez szans. Od pierwszego sezonu ma większy rozmach, aktorsko jest bardzo przyzwoicie, a sama akcja potrafi nie raz zaskoczyć, a przy okazji nie epatuje zbędnym okrucieństwem i seksem. Mam nadzieję, że powstanie kolejny sezon - jest przecież jeszcze kilka wątków do opowiedzenia.

     

  • Ostatni okręt - sezon 2

    plakat promującyOstatni okręt (The Last Ship) - 2015;
    - sezon 2, TNT;
    - wybrana obsada: Eric Dane, Adam Baldwin, Rhona Mitra, Travis Van Winkle, Charles Parnell, Jocko Sims, Marissa Neitling, John Pyper-Ferguson
    - dramat, akcja, science fiction.

    Druga odsłona przygód załogi amerykańskiego niszczyciela. Lekarstwo na wirusa, który opanował cały świat jest już prawie gotowe. Teraz należy wymyślić sposób na dystrybucję wśród ocalałych. Po czasie okazuje się, że nie wszyscy sobie tego życzą. Post-apokaliptyczny świat powoli wyłania się z chaosu i powstają nowe siły, które nie chcą powrotu do dawnego ładu. Wśród nich jest ugrupowanie, które zrzesza osoby odporne na wirusa. Nazywają siebie
    "wybranymi" i wszelkimi sposobami próbują powstrzymać dystrybucję leku.
    Drugi sezon ma całkiem inny charakter niż pierwsza odsłona. Jest tu dużo więcej działań wojskowych, scen akcji, ale też fajnie pokazane walki pomiędzy niszczycielem a łodzią podwodną.. niestety fabularnie sezon mocno poszedł w dół. Zwłaszcza w drugiej połowie. Serial w swojej formule miał wpisaną dużą ilość patosu i amerykańskiego patriotyzmu, ale ostatnie 2-3 epizody to już skrajna przesada. To nawet dla mnie było ciężkostrawne.

     

  • Fear the Walking Dead - Sezon 1

    plakat promującyFear the Walking Dead - 2015;
    - Sezon 1, 2015;
    - twórcy: Dave Erickson, Robert Kirkman;
    - wybrana obsada: Cliff Curtis, Rubén Blades, Frank Dillane, Kim Dickens, Alycia Debnam-Carey, Lorenzo James Henrie, Mercedes Mason;
    - dramat, horror.

    Mam słabość do wszelkich produkcji postapokaliptycznych. Jest taka niezdrowa fascynacja upadłą cywilizacją, gdzie miasta są największym zagrożeniem, a sąsiedzi stają się wrogami - każdy chce przeżyć. The Walking Dead jest jednym z ulubionych seriali tego typu.. wiem, że temat zombie może wydawać się głupi, ale to tylko pretekst do odsłonięcia różnych ludzkich postaw w obliczu zagrożenia. Pierwszy sezon zaczynał się sceną w szpitalu. Główny bohater budzi się ze śpiączki i zauważa, że świat, który pamięta już nie istnieje.. wszędzie są zombie. Włodarze stacji AMC zauważyli potencjał w wątku niedopowiedzianym. Postanowili stworzyć tytuł, który będzie opowiadał o początkach zarazy, o powolnym upadku struktur państwa, społeczeństwa. Tak powstał Fear the Walking Dead. Nowi bohaterowie, całkiem inna lokacja i czas akcji cofnięty względem oryginalnej serii. Zaraza się rozprzestrzenia.. początkowo ludzie próbują normalnie żyć, ale szybko okazuje się, że zagrożenie jest w każdym. Pierwszy sezon liczy tylko sześć epizodów i trzyma bardzo dobry poziom. Mamy różnych bohaterów, ale także pokazane mamy jak państwo próbuje walczyć z zagrożeniem. Tu jest mały minus tej produkcji - widzimy życie normalnych ludzi, ale brak ukazania procesu decyzyjnego władzy. W takim wątku widzę spory potencjał. Akcja w Fear toczy się bardzo szybko.. a to znaczy, że tytuł w drugim, może w trzecim sezonie, będzie kopią The Walking Dead z minimalnie zmienionymi wątkami. No chyba, że AMC mnie zaskoczy. Finał serii przypomniał mi o kolejnym tytule, który porusza podobny temat. Mam na myśli The Last Ship - drugi sezon czeka na obejrzenie.